Tirsdag formiddag overværede vi en digital lancering af den store familie-SUV Kia EV9. Bygget på Kia og Hyundais EGMP-platform, som vi har store forventninger til.
Kantet men afrundet
Det specielle udseende forener på kontrastfuld vis hårde linjer i retrostil med futuristiske, afrundede former. Kia EV9 er en stor SUV, med kantede og høje hjulkasser. Men de lave og lange trinbrætter giver alligevel et indtryk af lavt tyngdepunkt. Lidt mærkeligt, men ganske elegant, hvis du spørger os.
Ny ‘tigernæse’
‘Tigernæsen’ som Kia er kendt for, er videreudviklet til det, Kia selv kalder et ‘tiger face’. Fronten har et bredere udtryk, end vi er vant til derfra, og det elegante, digitale lysmønster på kølergrillen er med til at kommunikere et moderne formsprog. Kia har til og med bevaret detaljerne fra konceptbilen, hvor lyspixels dukker op fra bagsiden af karosserifarven – og ser ud til at komme fra under lakken!
Ikke selvmordsdøre
Noget som ikke er taget med videre fra konceptbilen er ‘selvmordsdørene’ bagi. EV9 får helt almindelige døre, hvor alle døre åbner samme vej. Dermed har bilen B-stolper som de fleste andre biler, og vi kan heller ikke forestille os, at den ville være stiv og stabil nok uden.
Selvkørende på niveau 3
Kia har taget EV9 et skridt tættere på autonom kørsel end virksomhedens tidligere elbiler. Den er nemlig forberedt til autonomi på niveau 3, hvor loven tillader det, hvilket betyder, at du rent faktisk kan slippe rattet. Highway Driving Pilot (HDP) kører autonomt på motorveje og skifter vognbane, når det er nødvendigt. Dette gælder for GT Line-udgaven.
Det er endnu ikke lovligt at slippe rattet helt i Danmark, men bl.a. Tyskland er begyndt at åbne for muligheden.
Kia EV9 har den nyeste version af parkeringsassistenten Remote Parking Assist (RSPA), som nu er i version 2. Det betyder, at den kan parkere, mens du står udenfor bilen.
Opgradering efter køb
En anden nyhed er muligheden for at opgradere en del af udstyret efter køb. F.eks. pixelbelysningen foran, som er ekstraudstyr, men som kan købes og aktiveres efter bilkøbet.
Dette skyldes, at hardwaren allerede er installeret. Det minder om det, Tesla allerede tilbyder, hvor man i de mest basale varianter af Model 3 og Model Y ikke får varme i rattet, men faktisk kan bestille og aktivere det med en opgradering i appen.
Fremtidige opgraderinger til bilen kan ske ‘over the air’ (OTA).
Reverserbar strøm
Ligesom EV6 og Niro EV får EV9 Vehicle-to-Load. Det betyder, at du kan forsyne elektriske apparater direkte fra bilen med op til ca. 3,5 kW samlet belastning. I fremtiden vil vi sandsynligvis også se Vehicle-to-Grid, hvilket betyder, at strømmen kan føres tilbage til nettet for at beskytte ejeren mod strømafbrydelser – eller man kan blive forsynet med strøm, når den er dyrest. Og derefter genoplade bilen, når strømmen er billigst.
Drejelige sæder
Heldigvis har Kia taget den smarte detalje fra konceptversionen med, hvor den anden sæderække kan drejes 180 grader, så bagsædepassagererne på de to bageste rækker kan have front mod hinanden. Det betyder, at dem på den bageste række ikke behøver at føle sig udelukket fra resten af banden. Cool!
Rummelig!
Vi har også bemærket, at de bageste døre er næsten lige så lange som de forreste døre. Det skyldes, at Kia har sørget for, at alle har masser af plads her. F.eks. er akselafstanden blevet maksimeret til 3,10 meter på den 5,01 meter lange og 1,98 meter brede bil. Eftersom gulvet er fladt hele vejen igennem, har alle god plads til benene, og højden på 1,75 meter gør også, at du ikke støder hovedet mod taget. Taget holder sig desuden fladt hele vejen til bageste sæderække.
For at give mest mulig plads i cockpittet har Kia valgt en skærmløsning, der ikke som en tablet rager ud og nedover, men derimod en lang skærm, der går i ét med instrumentbrættet. Som desuden er placeret, så der ikke går for meget plads tabt under forruden.
Det endelige resultat er, at den 5,01 meter lange syvsæder har plads til voksne på alle sæder. Dette blev demonstreret af en 182 cm høj mand, som uden problemer kunne være på bagsæderne. Der er også lagt vægt på komfort for alle passagerer med både varme og køling også på de bageste sæderækker.
God rækkevidde
Trods det kantede ydre er EV9 afrundet, hvor det gælder, for aerodynamikkens skyld. Den er blevet flittigt testet i vindtunnel, for til slut at ende med en rækkevidde på op til 541 kilometer (WLTP) for udgaven med tohjulstræk. Vi fik derimod ikke at vide, hvad firehjulstrækkeren havner på, men vi kan nok forvente at komme over 500 her også.
Opladning går også tjept: 15 minutters opladning giver op til 239 kilometer, takket være 800-volts ladeteknologi og forvarmning af batteriet.
Angående pris og lanceringsdato
Kia oplyser, at EV9 vil blive lanceret i Sydkorea i løbet af andet kvartal, mens Europa vil få bilen i anden halvår. Det vil sige efter sommeren. Priserne er endnu ikke fastsat, Kia foretrækker at holde hestene, mens de overvåger verdensøkonomien og hvordan priserne på bilmarkedet udvikler sig.
Vi har heller ikke fået oplysninger om ydelse, som 0-100 acceleration osv.
Kia EV9 vil i første omgang komme med to batteristørrelser, men vi forventer kun at få det største batteri herhjemme. Om vi får begge drivlinjer med 2WD og AWD ved vi ikke, men vores bedste bud er, at det bliver AWD GT Line, der bliver satset mest på.
De, der kan vente til 2025, kan se frem til endnu højere ydeevne med en særlig GT-udgave.
Mere information: kia.com