GAC er Kinas femtestørste bilproducent, og på markedet for elbiler er de tredjestørst. Selvom den kinesiske gigant for de fleste herhjemme er totalt ukendt, er kineserne overbeviste om, at de med tiden kan blive et stort og vellidt mærke i Skandinavien.
L&B Home blev i januar inviteret på besøg til GAC’s hovedkontor i Guangzhou for at prøvekøre de nye modeller, se deres fabrikker og høre mere om den langsigtede strategi.

To elbiler til Europa
Den statsejede virksomhed gør sin europæiske entre med to nye elbiler ved navn GAC Aion V og GAC Aion UT.
Aion V, en mellemstor crossover, rammer gaderne i Norge, Portugal og Polen allerede i april i år. I løbet af 2025 vil modellen blive tilgængelig i andre europæiske lande, herunder Danmark og Sverige.
Ambitionerne for GAC i Europa er både store og langsigtede. De omtaler sig selv som et globalt mærke, frem for et kinesisk, og de er stålfaste på at undgå at begå de samme fejl, som de mener, andre kinesiske mærker begår, når de kommer til Europa.
Brand > Salg
GAC’s hovedkvarter er nærmest i sig selv en lille by, placeret uden for storbyen Guangzhou, som huser 18 millioner mennesker og ligger ca. 110 kilometer nord for Hong Kong.
I et stort mødelokale er hele toppen GAC’s ledelse mødt op for at introducere mærket for en stor samling af europæiske journalister.
Direktør for GAC International, Wei Haigang, og Global COO Thomas Schemera, som har en fortid hos BMW og Honda, fortæller om et GAC, der i modsætning til mange andre kinesiske mærker, forstår vigtigheden af et brand i Europa. Et marked, de omtaler som ”kritisk” for GAC. De bemærker, at deres brand skal opbygges over lang tid, og at målet for lanceringen ikke er salgsvolumen fra start, men snarere markedsføring af GAC.
De er også allerede ved at udforske muligheden for lokal produktion i Europa, og anser det som noget meget vigtigt for fremtiden.
GAC er et firma med mange under-mærker, heriblandt Trumpchi, Aion og Hyptec. Firmaets strategi medfører, at alle biler, som bliver sat til salg i Europa, vil få det samme brandnavn, GAC. Modelnavnene bliver i første omgang taget fra Aion-serien, som i Kina altså er et selvstændigt mærke.
Hvis du er ingeniør i hjertet, hvis du er interesseret i innovation… så er det her stedet at være,” siger Thomas Schemera.
GAC har, ud over en massiv kinesisk tilstedeværelse, biler på gaderne i 70 lande, herunder biler udviklet i samarbejde med Honda og Toyota. Deres egne tal fortæller om et rekordsalg i 2023 på hele 2,5 millioner biler. Og som det eneste kinesiske mærke har de egen vindtunnel.
Flyvende biler
GAC’s hovedkvarter indeholder både kontorer, fabrikker, testfaciliteter, førnævnte vindtunnel og måske vigtigst af alt deres R&D-center, som også fungerer som showroom for journalister og forretningspartnere. Her er fremvises virksomhedens opfindelser, konceptbiler, batteriteknologi, softwareudvikling og forskning.
I dette R&D-center mødes man af en selektion af de nyeste GAC-modeller, samt den obligatoriske flyvende konceptbil, som i GAC’s tilfælde er en selvkørende ”platform” med påmonteret drone, så de to dele kan køre og flyve separat. En påmindelse om, at GAC ligesom andre store kinesiske bilmærker tænker meget langsigtet.
Superbil med 1.200 hestekræfter
Et andet branding-værktøj var tilstedeværelsen af deres egenudviklede elektriske superbil Hyptec SSR, som vi desværre kun fik lov at sidde på passagersædet af. Bilen, som i Kina koster, hvad der svarer til knap 1,2 millioner kroner, er et overskudsprojekt designet til at minde os om, hvad GAC er i stand til at gøre med elektrisk teknologi.
Bilen er lavet af kulfiber og indeholder tre elmotorer, der til sammen giver raceren 1.225 hestekræfter og en acceleration fra 0-100 km/t på 1,9 sekunder. Det er en overbevisende teknisk præstation, selvom designet ikke er det mest inspirerende. Der blev kun solgt ca. 200 Hyptec SSR sidste år, så bilen repræsenterer mildest talt en niche.
Andre af Hyptec’s modeller har adgang til battery swap-teknologi, hvor batteriet udskiftes på en station, i stedet for at man skal vente på, at det lader op. Teknologien har endnu ikke vundet indpas i Europa, selvom det har været forsøgt (i Danmark bl.a. af virksomheden Better Place), men i Kina er battery swap endnu ikke dømt ude. Et batteriskifte tager ca. 2 minutter.
Tilhørende fabrikker
Den tilknyttede fabriksbygning på 200.000 kvadratmeter er en af de i alt fire, som GAC lige nu besidder. Tre i Kina og en i Thailand. Fabrikken, journalisterne fik adgang til, producerer ifølge GAC en bil hvert 53. sekund.
GAC mangler hverken erfaring, mandskab eller teknisk viden, men om de kan gøre sig relevante for det nordiske marked, vil tiden vise. Det vil først og fremmest komme an på kvaliteten og prisen af bilerne. Læs vores test af deres to nye europæiske modeller her.