Den næste generation af M5 bliver BMW’s sejeste og en af de hurtigste firedørs sedaner med elmotor. Eller rettere sagt tre elmotorer. For ifølge britiske Car Magazine planlægger M-sport-afdelingen hos BMW allerede deres første M-model, og den vil sandsynligvis få tre elmotorer på 250 kW hver, hvilket kan omregnes til 1000 hk.
Det bliver i så fald den allervildeste M5 nogensinde, siden E28-generationen af femmeren debuterede som M5 i 1985 med en 3,5 liters in-line sekser på 286 hk. Hvilket var ret meget dengang; til sammenligning havde en Porsche 911 231 hk.
Mens M5 har haft forskellige motoriseringer siden 1985 – bl.a. en helt vild V10’er på 507 hk, der clockede ind på 330 km/t uden fartspærre – og den nuværende har en 4,4 liters V8’er på 600 hk, så er det intet imod den elektriske udgave, der skal debutere i 2024.
Ifølge Car Magazine skal de tre 250 kW elmotorer placeres på forakslen og på hvert baghjul, så bilen bliver firehjulstrukket og helelektrisk. Den elektriske femmer vil anvende CLAR WE-arkitekturen med 5. generations posebatterier, der skal række til 700 km på en opladning i henhold til WLTP-standarden.
Den elektriske M5 skal klare 0-100 km/t på 2,9 sekunder – 0,3 sekunder efter 2020 Tesla Model S Performance og kun 0,1 sekund bag Porsche Taycan Turbo S, som lige nu er de nærmeste rivaler til M5.
Næste generation af M5 bliver stylet i samme retning som den elektriske i4 – mellemklasse-sedanen, der kommer i 2021, og som konkurrerer med Tesla Model 3 og Polestar 2, og senere får følge af en elektrisk BMW 7-serie. Som igen vil dele CLAR WE-arkitekturen med bl.a. 2022-modellen af Rolls-Royce Phantom og 2027-modellen af Cullinan.