TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Nyhed

Lader hurtigere end konkurrenterne

Lanceres den 9. september.

Af / 22/08/2020 - 17:06
Lader hurtigere end konkurrenterne

Det er nok de færreste, der har hørt om Lucid Motors, som er et ret nyt og ubeskrevet blad i bilverdenen, ligesom Tesla engang var. Lucids kommende elbil, Lucid Air, bliver produceret i Arizona, USA, og lanceres allerede den 9. september.

Den relativt store elbil konkurrerer skal bl.a. med Tesla Model S og lover at jorde Tesla på både rækkevidde og ladehastighed.

l2
(Foto: Lucid Motors)

Den skal kunne oplades med en fart af 32 km pr. minut, eller 483 km på 20 minutters opladning. Drivlinjen fodres af en el-arkitektur på 900 volt, og Lucid Air har indbygget 19,2 kW oplader.

Lucid har allerede testet bilens rækkevidde. Den er opgivet til 832 km efter den strenge nordamerikanske EPA-cyklus.

l3
(Foto: Lucid Motors)

“Vi har designet absolut alt på Lucid Air internt for at gøre den så effektiv som muligt, fra drivværket til det aerodynamiske. Dermed har vi sat en ny elbilstandard, f.eks. med en rækkevidde på 832 kilometer,” siger Eric Bach, der er Lucid Motors’ chef for produktudvikling, i en pressemeddelelse.

Annonce

Bilen har også en tovejs ladefunktion, så man kan overføre strøm flere veje – Vehicle-to-Grid og Vehicle-to-Vehicle – og den kan leveres med egen hjemme-ladestation, Lucid Connected Home Charging Station, med tovejs opladning.

l4
(Foto: Lucid Motors)

Desuden har den noget, Lucid kalder Wunderbox, som skal gøre bilen kompatibel med alle offentlige ladestationer, også med understøttelse af 350 kW lynopladere.

Med hele 1000 hk skal bilen kunne klare 0-60 mph (0-96,6 km/t) på kun 2,5 sekunder, og tophastigheden skal være svimlende 320 km/t.

l5
(Foto: Lucid Motors)

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kia EV6 GT bliver endnu vildere

Første officielle billeder af Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet forvirrer

Her er Xiaomis næste elbil

CarPlay 2: Sådan bliver fremtidens 'Apple-bil'

Hyundais nye kæmpe-SUV er klar

Klassisk Bentley veteranmodel vender tilbage som elbil

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025