Dette er den seneste tilføjelse til Stellantis Groups portefølje, og bilen på billederne her er den kommende supermini fra Lancia. Som du sikkert har hørt om. Hvis ikke, er her en kort briefing.
Lancia hører til italiensk bil-adel og blev grundlagt af Vincenzo Lancia i 1906. De var først med mange ting, for eksempel selvbærende karrosseri, femtrins gearkasse og elektrisk system, og de har en fornem racing- eller måske snarere rally-historie. Hvem kan glemme lyden af en Lancia Stratos hidsige V6’er fra Ferrari. En bil, der vandt rallyet tre år i træk i midten af 70’erne.
Der bliver næppe meget rally over den kommende Ypsilon, som erstatter den eneste bilmodel, Lancia har produceret i de senere år. Den elektriske Ypsilon debuterer sandsynligvis senere i år som en femdørs supermini i samme støbeform som Peugeot e-208 og Opel Corsa e.
Billedet er fra en reklamevideo, som Lancia for nylig optog i Milano, hvor man kan se den kompakte femdørs bil køre rundt i Milano med byens Duomo som en naturlig kulisse.
Designet ser ud til at være delvist inspireret af Lancias Pu+Ra HPE-designkoncept, som giver Ypsilon en skarpere profil end for eksempel en Corsa-e.
Ypsilon skal bygges over samme e-CMP-platform som Corsa-e og e-208, hvilket sandsynligvis betyder 156 hk fra en frontmonteret elmotor og et 54 kWh-batteri.
Lancia har altid været mere luksuriøs end Fiat og Volkswagen og har ofte brugt tykt læder og alcantara til at opnå den premium-følelse, der adskiller den fra en Fiat. Ypsilon bliver næppe nogen undtagelse. Den vil i første omgang blive leveret i en begrænset serie på 1.906 biler, med navnet Edizione Limitata Cassina, i et samarbejde med den berømte møbelproducent fra Meda.
Infotainmentsystemet kaldes S.A.L.A (Sound Air Light Augmentation), hvilket ganske enkelt betyder, at to skærme og lysdetaljer kan konfigureres til at skabe den ønskede atmosfære med lyd-, lys- og klimaindstillinger.
De foreløbige billeder af interiøret mere end antyder, at Ypsilons indre vil være meget forskelligt fra interiøret i en Corsa-e eller Jeep Avenger for den sags skyld. For eksempel får den et separat panel til klimaindstillinger og en læderbeklædt bakke, der også fungerer som opladningsplade til mobilen.
Når Ypsilon lanceres, vil den ramme direkte ind i det vigtige marked for kompakte biler, så lad os håbe, at den ikke bliver forbeholdt det hjemlige marked. Sådan som den Fiat Panda-baserede Ypsilon-model hidtil har været.