De har talt om den et stykke tid, og nu kan vi se resultatet af Lotus’ elbilprojekt, der meget passende hedder Eletre (“at komme til live”). Og som er blevet noget mere, end vi havde forestillet os. F.eks. bliver bilen over fem meter lang, altså BMW iX-størrelse, og den får en 800 volt arkitektur, som tillader hurtigopladning med op til 350 kW.
Eletre skal produceres i Kina. Produktionen starter i slutningen af 2022, og de første biler vil blive leveret til kunderne i 2023.
Som det fremgår af billederne, taler vi om en stor SUV, der ligger ret langt fra grundlægger Colin Chapmans filosofi. Chapman byggede biler, der var så lette som muligt, for at opnå de bedst mulige køreegenskaber.
Lotus lover, at Eletre vil føles som alt andet end en slap SUV på vejene, og siger, at 0-100 km/t vil tage mindre end tre sekunder. Så ved vi det.
Eletre bliver ikke alene Lotus’ første elbil, men også deres første SUV og deres første firehjulstrækker.
Lotus fortæller også, at de har arbejdet hårdt med aerodynamikken, så bilen skærer gennem vinden som en kniv og sparer energi også i fart. Det må vi vente og se, men kanaler fra for- og bagskærme, et fladt undergulv og justérbare spoilere hjælper altid.
Effekten starter omkring 600 hk og vi taler selvfølgelig to elmotorer. I hvert fald til at begynde med. Chassiset burde kunne tåle endnu flere kræfter, og der er ikke nogen grund til, at Lotus skal halte bagefter Maserati eller Porsche, når de nu elektrificerer deres SUV-bilpark.
De kalder den også den første hyper-SUV. På engelsk bruger man udtrykket hyper-car om det, vi herhjemme kalder superbiler, f.eks. Ferrari og Bugatti.
Eletre bliver glædeligt nok udstyret med et rimelig heftigt anlæg fra KEF kaldet KEF Premium, som er et 1380 watt kraftigt anlæg med 15 højtalere og KEF’s unikke Uni-Q-enheder. Et KEF Reference-anlæg med hele 2160 watt og 23 højttalere vil også være tilgængeligt.
Lotus Eletre kan reserveres allerede nu, mod et reservationsgebyr på 2.500 euro.
Mere info: lotuscars.com
Fakta
- 800 V-arkitektur
- 100+ kWh batteri
- 22 kW opladning
- 350 kW hurtigopladning
- 20 min. opladning giver 400 km rækkevidde
- 600 km estimeret rækkevidde, WLTP
- 0-100 km/t på under 3 s.
- 250 km/t topfart
- Mål: 510 x 213,5* x 163 cm
- Akselafstand: 302 cm
* Inkl. kameraer i stedet for sidespejle