Hjemmebiolyd fik en ekstra dimension med introduktionen af Dolby Atmos. Pludselig kommer lyden ikke kun forfra, bagfra og fra siderne af lytteren – men også ovenfra. Resultatet er en perfekt, sømløs halvkugle af lyd, der omgiver lytteren fuldstændig og eliminerer både loft og vægge. Og hvor objekter i lydbilledet opleves som hængende i luften med knivskarp placering snarere end at være bundet til højttalerne.
Det mener Lucid Motors også er en stor fordel i en bil, og med Surreal Sound-lydanlægget har de introduceret Dolby Atmos i deres kommende elbil Lucid Air.
Det er logisk. En bils kabine kan indimellem føles ret klaustrofobisk, også en så rummelig kabine som i sedanen Lucid Air. Med et almindeligt lydanlæg får man sjældent et stort lydlandskab. I stedet sidder føreren for det meste og hører lyd fra venstre fronthøjttaler, forsædepassageren får lyden fra højre, mens bagsædepassagererne også hovedsagelig sidder og lytter til hver sin højttaler. Det får man ikke de store musikoplevelser ud af.
3D-lyd med Surreal Sound og Dolby Atmos
Men Lucid Motors tager altså det hele et skridt videre i Lucid Air med det lydanlæg, de kalder Surreal Sound. Her har de taget i alt 21 højttaler-enheder og placeret dem strategiske steder – også i loftet – for at skabe en sømløs lydboble.
Resultatet er, siges det, et lydbillede, der virtuelt slår både sidedøre og loft ud – og placerer dig midt i et gigantisk, tredimensionelt lydbillede. Og da det er Dolby, der står for lydbilledet, er vi overbevist om, at resultatet vil være aldeles glimrende.
Når lydteknikerne fra det anerkendte Capitol Records Studio C ovenikøbet har finjusteret lyden i anlægget, løber vores tænder endnu mere i vand.
Atmos kræver Atmos
Der er dog en lille hage, når det gælder Dolby Atmos. Det er nemlig ikke en tryllestav, der opskalerer et stereospor til surround-lyd. Det kan anlægget nok også, men så bliver det ikke Dolby Atmos.
For at få den fulde Atmos-oplevelse skal man hente musikken fra en streaming-tjeneste, der understøtter det, f.eks. Tidal, og den musik, man spiller, skal være kodet med Dolby Atmos. Udvalget er indtil videre begrænset, men det er i stigning.
Også til film?
Men Dolby Atmos er ikke først og fremmest et musikformat, men til film og TV. Og da Lucid Air har en 34 tommers 5K-skærm langs instrumentbrættet, bør det også være et fint miljø at nyde film i. Når man holder stille, selvfølgelig, mens vi venter på fuldt autonome køre-egenskaber.
Vi har endnu ikke set noget officielt om, hvorvidt infotainment-systemet faktisk har video-streaming-tjenester indbygget, men det vil være naturligt at antage, at det enten har det fra starten eller får det med tiden. Flere streaming-tjenester har et stort udvalg af filmtitler med Dolby Atmos-lydspor, klar til at give dig en realistisk lydgengivelse med et gigantisk lydbillede.
Optimeret lyd for sikkerhed
En anden fordel ved lydanlægget er, at når det skal varsle om fejl i bilen, vil lyden af advarslen bevæge sig i retning af problemet. Hvis nogen på bagsædet f.eks. har løsnet deres sikkerhedssele, går advarselslyden i retning af det pågældende sæde. Temmelig genialt, hvis du spørger os!
Ved akustiske advarsler bliver lyden af musikken også dæmpet, så man let kan høre, hvad bilen prøver at sige.
Priser og tilgængelighed
Lucid Air har planlagt lancering i første kvartal af 2022. Basismodellen hedder Air Pure og koster 69.900 dollars. Den billigste model, der kan udstyres med Dolby Atmos, hedder Air Touring og koster 87.500 dollars. Den billigste version, der har Dolby Atmos fra start, hedder Air Grand Touring og koster 131.500 dollars.
Du kan reservere en Lucid Air her.