I går nat lancerede amerikanske Lucid Motors deres første elbil, Lucid Air, som mange nok vil kalde en Tesla Model S-konkurrent, men spørgsmålet er, om ikke Lucid sigter endnu højere.
Ydelsen er skam ganske imponerende, også sammenlignet med Model S og for så vidt også Porsche Taycan, men at dømme efter gårsdagens pressemeddelelse kan Lucid Air blive en kostbar elbil. Vi taler nok Taycan- og Mercedes EQS-niveau her, snarere end Tesla.
Lucid planlægger fire udgaver af elbilen fra 2021 og frem. Den billigste version kommer i 2022, og det er den, der bare hedder Lucid Air.
Først ude er de to dyreste udgaver, Air Grand Touring med 800 hk og Air Dream Edition med 1080 hk (!), som kommer til salg i USA i andet kvartal næste år. Sidst på året kommer så en lidt mere “folkelig” version kaldet Air Touring med 620 hk.
Nyudviklet elbilplatform
Fælles for dem alle er en elektrisk drivlinje med en såkaldt skateboard-platform – LEAP, 900 volt arkitektur, 300 kW hurtigopladning, som kan give 482 km rækkevidde på 20 minutter, og en modulær batteriløsning, der kan skaleres efter ønske.
De fire udgaver vil have mange af de samme avancerede tekniske funktioner, men rækkevidden varierer med modellen, og hvilken batteripakke den er udstyret med.
Indtil videre har Lucid ikke sagt noget om ydelse og rækkevidde på den billigste version, men Air Grand Touring bliver den udgave med længst rækkevidde – 832 km i henhold til den amerikanske EPA-standard – mens den endnu hurtigere Dream Edition kan nå op til 809 km, hvis den som de andre er udstyret med 19 tommers AeroRange-fælge og dæk.
Air Tourings rækkevidde opgives til 650 km, og det er den billigste version af dem, der bliver tilgængelige i 2021.
Startpriser
Lucid Motors angiver en startpris for den billigste model Air på 80.000 dollars, hvilket er det samme som prisen på en Model S Long Range i USA (717.000 kroner i Danmark), mens Air Touring er opgivet til 95.000 dollars (ca. 850.000 kroner ud fra ovenstående), Grand Touring til 139.000 dollars (ca. 1.250.000 kroner) og flagskibet Dream Edition til 169.000 dollars (ca. 1.500.000 kroner).
Altså Porsche Taycan-niveau.
Lucid Air Touring
• Til salg fra 4. kvartal 2021
• 620 hk
• 0-96 km/t: 3,2 s
• Topfart: 249 km/t
• Opgivet rækkevidde: 650 km
• 95.000 dollars
Lucid Air Grand Touring
• Til salg fra 2. kvartal 2021
• 800 hk
• 0-96 km/t: 3,0 s
• Topfart: 270 km/t
• Opgivet rækkevidde: 830 km
• 139.000 dollars
Lucid Air Dream Edition
• Til salg fra 2. kvartal 2021
• 1080 hk
• Opgivet rækkevidde: 809 km
• 0-96 km/t: 2,5 s
• Topfart: 320 km/t
• 169.000 dollars
Indvendig er der en tredelt 34 tommers 5K-skærm kombineret med et infotainment-system med i alt 29 højttalere rundt om i kabinen. Den er også udstyret med Lidar-sensorer, der registrerer alt omkring bilen med en kombination af kameraer, radar og ultralydssensorer, som hjælper føreren og gør bilen “selvkørende” op til niveau tre.
Man kan allerede nu reservere en Lucid Air på Lucids website, der også siger, at bilerne kommer til Europa fra 2021, altså sandsynligvis samtidig med at de kommer til salg i USA.
SUV
Efter at de fire udgaver af Lucid Air er lanceret, planlægger Lucid Motors en el-SUV, som skal komme i 2023, og som er bygget på samme LEAP-arkitektur og har klare designmæssige ligheder med Air. Bare mere højrejst og med større frihøjde efter gengivelsen på billedet nedenfor at dømme.