Træt af ladekø? Engang i fremtiden kan det være, du slipper for at tænke på opladning. Én ting er, at elbiler får stadig bedre rækkevidde og kan køre længere mellem hvert ladestop; med tiden vil opladningen også kunne foregå kontinuerligt, mens man kører.
Det tyske firma Magment tilbyder i dag trådløse, stationære docking-løsninger, hvor ladepunktet (strømspolen) er støbt ned i betongulvet. Nu har de også udviklet en ny type cementblanding til veje, fyldt med magnetiske partikler. Det skal gøre det muligt at overføre elektricitet trådløst fra vejbanen og op til køretøjet.
Magment hævder, at det vil give en effektivitet, der er sammenlignelig med fysiske ladestationer. Men så er spørgsmålet: Hvor mange kilometer (og ved hvilken hastighed) skal man køre for at lade op i praksis?
Testes i USA
Teknologien er endnu på et tidligt stadie og vil kræve omfattende testning. Desuden er det nok mest praktisk i forbindelse med nye vejprojekter. Magment har derfor allieret sig med vejmyndighederne i den amerikanske delstat Indiana, hvor de først vil teste og analysere betonens egenskaber.
Senere er der planer om at anlægge en kvart kilometer lang testbane for at se, om det er muligt at oplade større køretøjer med op til 200 kilowatt. Hvis testen bliver en succes, kan det blive aktuelt at elektrificere en større del af motorvejsnettet i Indiana.
Hvem ved, måske kan teknologien også bruges på vores breddegrader, eventuelt også for at holde vejene isfri om vinteren?