TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Magnetisk beton lader elbilen op mens du kører

Amerikanske vejmyndigheder vil teste en ny type beton, der kan oplade elbiler på vejen – helt trådløst!

Af / 27/07/2021 - 20:28
Magnetisk beton lader elbilen op mens du kører

Træt af ladekø? Engang i fremtiden kan det være, du slipper for at tænke på opladning. Én ting er, at elbiler får stadig bedre rækkevidde og kan køre længere mellem hvert ladestop; med tiden vil opladningen også kunne foregå kontinuerligt, mens man kører.

mb2

Det tyske firma Magment tilbyder i dag trådløse, stationære docking-løsninger, hvor ladepunktet (strømspolen) er støbt ned i betongulvet. Nu har de også udviklet en ny type cementblanding til veje, fyldt med magnetiske partikler. Det skal gøre det muligt at overføre elektricitet trådløst fra vejbanen og op til køretøjet.

Læs også Snart kan de oplade 400 km på fem minutter Nye batterier bliver billigere og bedre, og fjerner al rækkeviddeangst. Og de kommer, før du ved det.

Magment hævder, at det vil give en effektivitet, der er sammenlignelig med fysiske ladestationer. Men så er spørgsmålet: Hvor mange kilometer (og ved hvilken hastighed) skal man køre for at lade op i praksis?

mb3
Magment-blandingen består af traditionel cement og magnetiske ferritpartikler. (Foto: Magment)

Testes i USA

Teknologien er endnu på et tidligt stadie og vil kræve omfattende testning. Desuden er det nok mest praktisk i forbindelse med nye vejprojekter. Magment har derfor allieret sig med vejmyndighederne i den amerikanske delstat Indiana, hvor de først vil teste og analysere betonens egenskaber.

Annonce
Læs også Mangler noget power Volkswagen ID.4 er en fin bil at køre, men uden mulighed for opgraderet bilstereo føler man sig aldrig som konge af vejen.

Senere er der planer om at anlægge en kvart kilometer lang testbane for at se, om det er muligt at oplade større køretøjer med op til 200 kilowatt. Hvis testen bliver en succes, kan det blive aktuelt at elektrificere en større del af motorvejsnettet i Indiana.

Hvem ved, måske kan teknologien også bruges på vores breddegrader, eventuelt også for at holde vejene isfri om vinteren?

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet