En af fordelene ved at vælge en luksusbil er muligheden for at krydse et topfedt anlæg af. Som man kan gøre med Burmester i Mercedes-Benz og Porsche, og Bowers & Wilkins i Volvo og BMW.
Så er højttaler-enheder og forstærkere hentet fra øverste hylde og nænsomt tilpasset til interiøret i bilen. Ligesom Sonus faber har gjort i Maserati MC20.
Den råstærke tosæder med den nye Nettuno V6’er på 630 hk bagi skal tage bilen fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder, og den stopper ikke, før den når 325 km/t. Mens man lytter til Verdi eller Vasco Rossi, formoder jeg, på anlægget fra Sonus faber.
Anlægget, som er specielt tilpasset til MC20, er tunet af Paolo Tezzon, der er chefingeniør hos Sonus faber, og skal have samme lydsignatur som Sonus fabers højttalere til hjemmebrug. Bl.a. skal fase og amplitude mellem diskant- og mellemtone-enheder være optimeret for at give anlægget den klang, som Sonus faber er kendt for.
Lydanlægget har i alt fem diskant-enheder, der hver drives af hver sin 45 watt klasse D-forstærker, fem mellemtone-enheder med 60 watt hver og to bas-enheder, også med 60 watt hver. En heftig DSP sørger for balance i regnskabet, og der skulle være kraftreserver nok til at spille rimelig højt.
Hvilket nok også er nødvendigt for at overdøve Maserati’ens 3 liters V6’er med dobbelt turbo, især i Corsa køre-mode med 7500 omdrejninger i minuttet.
En helelektrisk version kommer senere i 2021, siger Maserati, med omtrent samme ydelse som benzinversionen og en estimeret rækkevidde på 370 km.