TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Nyhed

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic klar til bestilling

Kan leveres allerede til efteråret.

Af / 02/06/2022 - 15:04
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic klar til bestilling

Den velkendte E-Klasse er Mercedes’ måske vigtigste bil. Lige siden den første, 180E, kom i 1953, har Mercedes haft en stor mellemklassemodel. Men den blev ikke kaldt E-Klasse, før E’et byttede plads med tallene bag på Mercedes-Benz’ W124-serie.

Den helelektriske EQE, der blev præsenteret for nylig, er klar til bestilling nu, og levering kan ske allerede fra august-september 2022.

Det handler i første række om Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, som er det foreløbige flagskib i den nye elektriske E-Klasse.

IMG 7013
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Designet er næsten identisk med EQS, men længden og akselafstanden er lidt kortere. Omend ikke meget. EQS er 522 cm lang og har en akselafstand på 322 cm, mens EQE måler 495 cm og har en akselafstand på 312 cm. Det giver bilen en meget rummelig kabine med god benplads til bagsædepassagererne.

Læs også Den bedste elbil? Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!

Bagagerummet vil måske være den største skuffelse for nogle, for det enorme lastrum, som E-Klassen traditionelt har haft, er reduceret til 430 liter i EQE.

Annonce
e4b4a7ef c193 4881 bec3 40bbc49b40f7 cb40e151 ba2e 4686 bff6 44793db5026b 59a93aaf 8978 4a08 88ba 19eec258e752 07fadd5a e778 4b69 8bac 434b4ca163a7
<
>
(Foto: Mercedes)

Den har heller ikke hatchback som på EQS, der sluger hele 610 liter. Mercedes fortæller, at de har valgt en traditionel bagklap på EQE, fordi en hatchback ville stjæle for meget plads i taget over bagsædet. Der, hvor bagklappens ophæng skal være på en hatchback.

Der er ikke engang nogen frunk, ja, det er slet ikke muligt at åbne “motorhjelmen”. Påfyldning af sprinklervæske sker via en luge på venstre forskærm.

Det nytter i øvrigt ikke noget at vente på en stationcar-udgave af EQE, for den kommer ikke. Mercedes vil i stedet lancere en EQE-SUV, da markedet nærmest ikke kan få nok af SUV’er, mens meget få efterspørger stationcars. De gør allerede det samme med EQS, som også får en SUV-variant.

P1014764 P1014763 P1014762 P1014761 P1014760 P1014759
<
>
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic er den første i EQE-klassen, der kan bestilles. Den røde og den grå på billederne er allerede registreret, og kunder kan snart blive skrevet op til en prøvekørsel hos udvalgte forhandlere, som også kan tage imod bestillinger. AMG-versionen på billederne har to elmotorer med i alt 476 hk effekt, som giver bilen firehjulstræk, af Mercedes kaldet 4Matic.

Den går fra 0 til 100 km/t på hurtige 4,2 sekunder, og topfarten er 210 km/t. Batteriet har en nettokapacitet på 90,6 kWh, og rækkevidden er opgivet til 533 km med 20 tommers dæk. Lidt under med de 21-tommere, som den røde er udstyret med.

IMG 7012
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Prisen starter ved 1.080.000 kroner for AMG EQE43 4Matic. Men med Hyperscreen, Burmester-lydanlæg, Manufaktur-lak, 21 tommers fælge og lidt mere udstyr passerer man hurtigt 1,2 millioner for en AMG-version af EQE.

Læs også Porsches perfekte kompromis Pris og ydelse gør GTS til Porsches måske bedste Taycan-udgave.

Med andre ord stiller den op i samme prisklasse som bl.a. Porsche Taycan Sport Turismo, der egentlig ikke er direkte sammenlignelig. BMW’s kommende i5, den elektriske 5-serie, bliver nok en mere relevant konkurrent, men foreløbig kan Mercedes’ egen EQS se ud til at være den hårdeste rival til EQE.

Som vil komme med flere “motoralternativer”, bl.a. en ren baghjulstrukket EQE 350 med 292 hk (700.000 kroner). En endnu kraftigere AMG-version er også på trapperne.

P1014752
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kia EV6 GT bliver endnu vildere

Første officielle billeder af Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet forvirrer

Her er Xiaomis næste elbil

CarPlay 2: Sådan bliver fremtidens 'Apple-bil'

Hyundais nye kæmpe-SUV er klar

Klassisk Bentley veteranmodel vender tilbage som elbil

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025