Mercedes-Benz har annonceret en række opdateringer til sin helelektriske EQS sedan til modelåret 2025. Blandt de mest iøjnefaldende ændringer er et nyt og større batteri, en redesignet front og flere komfortfunktioner til bagsædepassagererne.
Ifølge Mercedes-Benz vil alle 2025-modeller af EQS sedan få et helt nyt batteri med en kapacitet på 118 kWh, en stigning i forhold til de nuværende 107,8 kWh. Dette skal resultere i en forbedret rækkevidde fra 717 til 799 kilometer (WLTP) på den firehjulstrukne EQS450 4MATIC.
Derudover kommer modellen EQS 450+, som øger WLTP-rækkevidden til 822 kilometer. Sådan skal det være!
Mercedes-stjernen er tilbage
En anden synlig ændring er den opdaterede front på EQS. Mercedes-Benz er gået efter et mere traditionelt look med en ny kølergrill med kromdetaljer samt den klassiske stjerne på kølerhjelmen. Designet er utvivlsomt mere i tråd med mærkets karakteristiske stil. Spørgsmålet er, om det går ud over den aerodynamiske effektivitet, som den tidligere strømlinede front gav.
MBUX Hyperscreen er nu standard
MBUX Hyperscreen, det store buede display, der visuelt samler tre OLED-skærme til én under en fælles glasflade, er nu standard på EQS.
Varmepumpen er også standard for at øge klimakomforten, men også rækkevidden om vinteren.
Automatisk vognbaneskift
De digitale køreassistenter er ligeledes forbedret, herunder automatisk vognbaneskift. I Europa understøttes dette på klasse A-motorveje, hvilket betyder to strukturelt adskilte baner med en specificeret hastighedsgrænse på op til 140 km/t. I de opgraderede EQS-modeller er funktionen fabriksinstalleret.
Vognbaneskift kan bruges til overhaling af langsommere køretøjer foran. Bilen kan selv igangsætte et vognbaneskift inden for et hastighedsområde på 80-140 km/t, hvis der er et langsommere køretøj foran.
Hvis radaren registrerer tilstrækkelig med plads, og vognbanemarkeringerne er identificeret, kan den helt automatisk overhale et langsommere køretøj. Forudsætningerne er en motorvej med mindst to vognbaner i samme retning, og at bilen er udstyret med MBUX-navigation. Vognbaneskift skal løbende overvåges af føreren, som er ansvarlig.
Bedre interiør
Inde i bilen har Mercedes-Benz bestræbt sig på at forbedre komforten for bagsædepassagererne. Topmodellen med Pinnacle Trim og Executive Interior-pakken får bl.a. et passagersæde foran, der kan nedfældes fremover, justerbar sædevinkel i bagsædet og premium-funktioner som hurtig opvarmning og justering af sædedybden ved hjælp af trykluft (pneumatisk).
Producenten kan også prale af forbedret regenerativ bremsning, som øger rækkevidden. Desuden er der et “optimeret bremsesystem”, som siges at give en bedre pedalfornemmelse takket være en modificeret bremsekraftforstærker.
OTA
Det er værd at bemærke, at mange af opdateringerne til den nye EQS kommer i form af trådløse softwareopdateringer (OTA), hvilket er et bevis på, at Mercedes-Benz faktisk har formået at gøre sine biler softwareopgraderbare. Enkelte konkurrenter er mere end tilfredse med at opgradere infotainmentsystemet over the air, men her har Mercedes i stedet skelet til Teslas lærebog.
2025-udgaven af Mercedes-Benz EQS sedan ser ud til at være en solid videreudvikling af den allerede imponerende elbil med et større batteri, en redesignet front og flere komfortfunktioner. Kan man håbe på, at den elektriske EQS endelig når op på niveau med S-klassen? Det bliver spændende at se, om Mercedes-Benz kan indfri løfterne, når vi endelig får mulighed for at prøvekøre den opdaterede model, som kommer på markedet senere på året.
Mercedes-Benz EQS 2025: Tilgængelighed og pris
Mercedes siger ikke noget om, hvad den nye EQS kommer til at koste. Den nuværende version af EQS 450+ med baghjulstræk starter ved 1.180.000 kroner, mens den firehjulstrukne EQS 450 4MATIC er marginalt dyrere. Med Hyperscreen og andet udstyr som standard forventer vi ikke, at den nye 2025-udgave bliver billigere.
Læs mere her.