Året var knap nok gået i gang, da vi skrev, at Mercedes-Benz Vision EQXX skulle kunne køre over 1.000 kilometer på én opladning.
Dengang planlagde Mercedes at teste Vision EQXX på vejene i løbet af 2022, og det er nu sket. Resultatet? Vision EQXX overgik alle forventninger.
Køreturen, som fandt sted for nylig, gik fra Mercedes-Benz’ udviklingscenter i Sindelfingen, tværs over de schweiziske alper og gennem Norditalien til slutdestinationen, sydfranske Cassis nær Marseille. Strækningen på mere end 1.000 kilometer tilbagelagde den elektriske konceptbil i almindelig trafik – på én enkelt opladning.
Køreturen – som hele vejen blev foretaget med forseglet ladestik og overvåget af en uafhængig ekspert fra det tyske test- og certificeringsorgan TÜV Süd – begyndte i koldt og regnfuldt vejr og foregik hele vejen ved normale hastigheder, inklusive kørsel på de tyske motorveje med op til 140 kilometer i timen og nær hastighedsgrænsen andre steder. Temperaturen spændte fra tre til 18 graders celsius. Den samlede distance oversteg præcis 1.008 kilometer, og der var endda strøm til endnu mere, fortæller Mercedes-Benz i en pressemeddelelse.
Ved ankomsten til slutdestinationen – efter 11 timer og 32 minutters kørsel – var batteriets strømniveau stadig omkring 15 procent, svarende til en resterende rækkevidde på omkring 140 kilometer. Det gennemsnitlige forbrug over hele turen var så lavt som 8,7 kWh pr. 100 kilometer.
Ifølge producenten er det kombinationen af et ekstremt vindglat design, en relativt lav vægt og en række innovative teknologier, som giver VISION EQXX sin imponerende rækkevidde. Med en Cw-værdi så lav som 0,17 glider konceptbilen praktisk talt gennem vinden, praler Mercedes-Benz, og forklarer, at det dråbeformede karrosseri og den variable hækdiffuser, som automatisk aktiveres, når hastigheden rammer 60 kilometer i timen, er medvirkende til at optimere flowet og reducere vindmodstanden.
“Med vores succesfulde roadtrip til Sydfrankrig har vi vist, at effektivitet er den nye valuta. Succesen taler også tydeligt for vores nye samarbejdsproces, der inkorporerer erfaringer fra Mercedes-AMG Petronas F1 Team og deres banebrydende ekspertise inden for elektriske drivlinjer. VISION EQXX er resultatet af et omfattende program, der danner en skabelon for udviklingen af mobilitet i fremtiden,” siger Markus Schäfer, Chief Technology Officer, udviklings- og indkøbsansvarlig samt medlem af bestyrelsen for Mercedes-Benz Group AG. Han afslutter:
“Mange af de innovative udviklinger er ved at blive integreret i produktionen, nogle af dem allerede i den næste generation af modulær arkitektur til kompakte og mellemstore modeller fra Mercedes-Benz. Og rejsen fortsætter. Med VISION EQXX vil vi blive ved med at teste grænserne for, hvad der er muligt.”