Små biler har naturligvis små batterier, og det går som bekendt ud over rækkevidden. Små charmetrolde som Honda E og Mini Cooper SE kan være nok så sjove at køre, men når rækkevidden sjældent når op på 200 kilometer, går morskaben fløjten.
Derfor har vi, og sikkert mange med os, ventet med længsel på små biler med bedre rækkevidde. De behøver ikke at køre 600 kilometer eller mere på en opladning, så store batterier er der ikke plads til, men med den nye Mini Cooper begynder det at ligne noget.
Den kompakte charmebombe er blevet redesignet fra inderst til yderst, og det er ikke kun rækkevidden, der er forbedret.
MINI Cooper E
Siden den første helelektriske Cooper SE blev lanceret i 2020, har den elektriske version været den bedst sælgende Cooper-udgave. Ud af de 300.000 Minier i mange forskellige udgaver, der blev solgt globalt i 2022, var over 43.000 elektriske.
Den nye generation Cooper har den samme genkendelige silhuet med de runde forlygter og korte udhæng. Denne gang kan man vælge mellem to versioner, Cooper E og Cooper SE.
Den første er den enkleste, med den samme elmotor på forhjulene, som vi kender fra den udgående model, med 184 hk.
Den klarer 0-100 km/t på de samme 7,3 sekunder som forgængeren, men batteriet på 40,7 kWh giver den lille firesæders en WLTP-rækkevidde på op til 305 kilometer.
Cooper E har en startpris på 272.900 kr. ekskl. levering og kan bestilles nu.
MINI Cooper SE
For Cooper SE er både ydelsen og batteriet kraftigere. Den leverer 218 hk til forhjulene og har et drejningsmoment på 330 Nm i forhold til 290 Nm i Cooper E.
Cooper SE klarer 0-100 km/t 6,7 sekunder. Batteriet har en kapacitet på 54,2 kWh og giver fornuftige WLTP-tal med en opgivet rækkevidde på op til 402 kilometer.
Cooper SE har en startpris på 303.900 kroner ekskl. levering og kan ligeledes bestilles nu.
Ved ladestanderen kan man hurtiglade med op til 75 kW og 95 kW effekt, og batteriet kan oplades fra 10 til 80 procent på knap 30 minutter, oplyser Mini.
Batteriet kan også forvarmes, før opladningen starter, hvilket giver maksimal opladningseffektivitet. Opladning fra vægladere kan ske med op til 11 kW.
Den første bil vil ikke være på vejene før sommeren 2024. Senere kommer en helt ny elektrisk generation af den kompakte SUV Mini Countryman, og endnu senere lanceres den helt nye crossover Mini Aceman.
Der foreligger intet om en ny Cooper SE elektrisk cabriolet, men spionbilleder af camouflerede cabrioleter flyder allerede rundt på nettet. Så en topløs version kan blive en realitet, men ikke i år.