Lige siden Crayford Engineering i 60’erne gladelig kappede taget af Mini’en for 150 pund, har cabriolet-versionen af den lillebitte bil været populær. Den langt mere moderne udgave af Mini, som blev lanceret i begyndelsen af 2000-tallet, blev præsenteret i en åben udgave i 2004; og nu er turen endelig kommet til den helelektriske version.
Mini Cooper SE Cabriolet er baseret på den elektriske Cooper SE, som vi testede for tre år siden, og drivlinjen er den samme på den åbne udgave af Mini’en.
Med en længde på 386 centimeter er der virkelig tale om en kompakt bil. I den åbne udgave tager taget lidt af pladsen på bagsædet og i bagagerummet, sidstnævnte er reduceret til 160 liter, men som man kan se, ligger det elektriske tag pænt på plads, når bilen kjøres åpen.
Taget kan åbnes og lukkes med en kontakt, så længe man ikke kører mere end 30 km/t, og eftersom Mini er lige så engelsk som Yorkshire pie, er taget dekoreret med Union Jack, som man kan se, når taget er på.
Den elektriske motor leverer 135 kW eller 184 hk, og det rækker til en 0-100-tid på friske 7,3 sekunder. Du mærker vinden i håret med taget nede. Rækkevidden er opgivet til 201 km ifølge WLTP-standarden.
Desværre er der kun planer om at fremstille 999 eksemplarer af cabriolet-versionen til Europa. Den kan snart bestilles i en af to farver, Enigmatic Black og White Silver, med læder-interiør og udvendige detaljer i sort og bronze.
”For tre år siden lancerede vi den fuldelektriske MINI Cooper SE, og i dag er hver femte MINI, der sælges i Europa, den fuldelektriske version. Denne succes har ansporet os til at implementere en serie af MINI Cooper SE Cabrio inden for kun få måneder. Jeg er glad for, at vi kan tilbyde 999 MINI-kunder en ekstraordinær og eksklusiv gokart-følelse under åben himmel,” siger Stefanie Wurst, den øverste chef for MINI.
Læs også:
Mini Cooper SE med Harman Kardon
Gokart-følelse og god lyd
En elektrisk udgave af den fikse Mini Cooper S, med lydanlæg fra Harman Kardon – what's not to like?