Lige siden Mini lancerede Countryman i 2010 som et praktisk og sporty alternativ til Ford Focus eller VW Golf, har den været et populært valg hos unge børnefamilier. Med en bagagerumsvolumen på 450 liter er den større end en Golf, men ikke lige så kedelige som en stationwagon.
Countryman har været tilgængelig med forskellige motortyper, heriblandt plug-in-hybriden, som kom i 2017, men nu bliver den helelektrisk.
Næste generations Countryman skal produceres i Leipzig i Tyskland, og det bliver den første tyskproducerede Mini-udgave. Produktionsstart er november 2023, og de første biler kan formentlig leveres til kunderne i 1. kvartal af 2024.
Vokser i størrelse
Countryman bliver den første helelektriske Mini, og den får selskab af den mere kompakte 3-dørs-model Cooper SE og en helt ny kompakt crossover, som kommer til at hedde Mini Aceman. Det vil sige tre elektriske modeller inden for kort tid.
Den kommende elektriske version af Countryman vokser, sammenlignet med den nuværende model, og den bliver mere rummelig end før. Længden øges med 13 cm til 442 cm. Den vokser også 6 cm i højde til 161 cm og vil formentlig få indvendige mål på linje med BMW iX1 xDrive30, som den deler platform med.
To versioner til at begynde med
MINI Countryman 2024 kommer i to helelektriske versioner. Den ene bliver kun tohjulsdrevet med en 140 kW / 191 hk elektromotor, kaldet Mini Countryman E.
Den anden model – Countryman SE ALL4 – får samme drivlinje som iX1 xDrive30, som vi testede for nylig. Den får firehjulstræk og to elektromotorer på i alt 230 kW / 313 hk. Begge vil have den samme batterikapacitet på 64,7 kWh, og rækkevidden estimeres foreløbig til omkring 450 km.
Genanvendte materialer
En stor del af de kommende Countryman-modeller er bygget af genanvendte materialer. Aluminium, som man finder både ud- og indvendigt – f.eks. de støbte letmetalfælge – er fremstillet med op til 70 procent genanvendt aluminium.
Materialer som bruges bl.a. på instrumentbrættets overflade, til rattet, bilens tag og gulv samt gulvmåtterne er fremstillet af genanvendt polyester fra PET-flasker og tæpperester. Sammenlignet med traditionelle materialer mener Mini, at de reducerer CO2-udslippet i værdikæden med op til 85 procent.
Indvendig vil bilen få en 9-tommer cirkelrund touchskærm, og der er langt færre fysiske knapper end i den nuværende Countryman. Eftersom Mini er kendt for sine underholdende køreegenskaber, vil der være flere køreindstillinger at vælge imellem, bl.a. en Go-Kart-indstilling, som vel siger ganske tydeligt, hvad det handler om.
Det skal ikke være kedeligt at køre en Mini, selv når det er en familievenlig crossover.
Læs også:
BMW iX1 xDrive30
Raffineret luksus i premiumklassen
BMW iX1 xDrive30 er et oplagt valg for alle, der værdsætter køreglæde, men også har behov for praktiske egenskaber.