TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Mød BMW iX1 xDrive30

Den kommende BMW iX1 xDrive30 kan blive den nye familiefavorit.

Af / 08/06/2022 - 23:46
Mød BMW iX1 xDrive30

Siden den første X1 blev lanceret i 2009, har X1 været blandt BMW’s bedst sælgende biler på det nordiske marked, som stadig efterspørger høje biler med firehjulstræk og god plads. Den nye iX1 xDrive30 er kun lidt mindre end BMW iX3 og stiller op i samme klasse som Audi Q4 e-tron, Volkswagen iD.4, Volvo XC40 og Tesla Model Y, men også Mercedes EQB 350 og Hyundai Ioniq 5.

Læs også Hyundai Ioniq 5: Vi smiler fra øre til øre Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.

Den kompakte crossover kan bestilles nu, selv om produktionen ikke starter før til november, og den først bliver leveret i 2023.

IMG 8043 2048x1152 1
(Foto: Lasse Svendsen)

Korte fakta om BMW iX1 xDrive30:

  • 4,5 m lang femsæder med xDrive firehjulstræk
  • Effekt: 230 kW/313 hk
  • Drejningsmoment: 494 Nm
  • 0-100 km/t: 5,7 s
  • Topfart: 180 km/t
  • 11 kW indbygget oplader (OBC)
  • 130 kW hurtigopladning
  • 10 til 80 % på 29 minutter
  • Opgivet forbrug (WLTP): 18,4-17,3 kWh/100 km
  • Rækkevidde: 413-438 km ifølge WLTP
IMG 8033 2048x1152 2
Nærmest ingen lastetærskel. Bagagerummet er praktisk nok formet som en kasse. Under dørken er der plads til ladekabler. (Foto: Lasse Svendsen)

Selv om tredje generation af X1 også kommer med stempelmotor og som plugin-hybrid, er det den helelektriske iX1 xDrive30, der er den mest interessante model.

Den er blevet et par centimeter længere og er nu 4,5 meter lang. Det har givet lidt bedre bagsædeplads, men først og fremmest et 40 liter større bagagerum. Med nedfældbare sæder i 40/20/40-konfigurationen kan lastvolumen udvides fra 490 liter til 1600 liter.

Annonce
IMG 8059 2048x1152 1
Bagsædepladsen er god for en bil i denne klasse, men ikke helt så generøs som i iD-4 eller Model Y. (Foto: Lasse Svendsen)

Anhængertræk

Bagagerummet har fire lastekroge, og bilen kan leveres med anhængertræk, der kan tage op til 1200 kilo trækvægt. Taget kan tage op til 75 kilo, så for dem, der har brug for at have mere med, end der kan være i bilen, er der flere muligheder.

På bagsædet er der god plads til to voksne eller tre børn. Man kan placere fødderne under forsæderne og sidder højt, men ikke så højt, at man rammer loftet, selv om man er 186 cm høj. Bagsæderyglænet kan vippes lidt frem, hvis man har brug for mere bagageplads, og der er Isofix-beslag til autostole.

Vi har ikke prøvet at placere autostole på bagsædet, men det ser ud, som om det også er muligt at placere dem bagudvendt.

Foran er der godt med plads, og sæderne er rigtig gode med fin støtte. Midterkonsollen svæver nærmest mellem sæderne ligesom i iX xDrive40 og M50, og iX1 xDrive30 er udstyret med BMW’s hurtige og intuitive operativsystem OS8, som styres fra den buede touch-skærm på instrumentbrættet.

IMG 8038 2048x1152 1
Den nærmeste flydende midterkonsol kender vi fra iX, men her er den uden iDrive-hjul. (Foto: Lasse Svendsen)

Harman Kardon-anlæg

xDrive30 kan udstyres med et surround-anlæg fra Harman Kardon, som er standard fra og med Charged Plus-udstyrspakken, og BMW lægger også op til, at man skal kunne opgradere tjenester og funktioner trådløst med download direkte til bilen, såkaldte OTA-opdateringer (Over the Air).

Der er mange små rum at lægge ting og sager i. Bl.a. en mobilholder med trådløs opladning, som holder mobilen, så man samtidig kan se skærmen, og et rum under midterkonsollen til småting. To store kopholdere er placeret lige foran to USB-C-porte, som der også er to af til bagsædepassagererne.

IMG 8036 2048x1152 1
God plads foran med flere designelementer, vi kender fra iX. (Foto: Lasse Svendsen)

En klasse op i kvalitet

Den hvide iX1 xDrive30 på billederne er en præliminær udgave, men alligevel ser panelgab og samlinger ud, som vi er vant til på produktionsmodeller fra BMW. Indeni var det også svært at afsløre, at det var en tidlig udgave. Alt virkede meget færdigt, og den oplevede kvalitet lover godt.

Det er næppe forkert at sige, at iX1 xDrive30 tager kvalitetsniveauet en klasse op i forhold til den udgående X1-udgave.

IMG 8037 2048x1152 1
Gode sportssæder med fin komfort og støtte. (Foto: Lasse Svendsen)

Opladning og rækkevidde

Bilen kommer ikke med et lige så stort batteri som iX xDrive40, men BMW har pakket et batteri på 64,7 kWh netto under gulvet og oplyser et forbrug på mellem 17,3 og 18,3 kWh. Det skulle give en rækkevidde på et sted mellem 413 og 438 km, men det afhænger som altid af køreforhold, temperatur og udstyr.

Bl.a. hvilke dæk og fælge der sidder på bilen. Men det er, som man kan se af nedenstående tabel, ikke usædvanligt med lidt over 400 km rækkevidde i denne klasse. Kun Tesla Model Y Long Range har væsentlig større rækkevidde på papiret og er den eneste af de seks, der kan nå 500 km på en enkelt opladning.

På en hurtiglader kan xDrive30 tage op til 130 kWh ladeeffekt, og BMW siger, at batteriet vil have en mere jævn ladekurve, og at opladning fra 10 til 80 procent kun tager 29 minutter. Hjemme med en vægoplader kan den tage op til 11 kW, og bor man sådan, at man har et 400 volt TN-netværk (trefaset, 32 ampere), kan man med fordel opgradere til 22 kW. Så oplader man til 100 procent på seks en halv time.

IMG 8055 2048x1152 1
Boost-knap bag rattet. (Foto: Lasse Svendsen)

Pris og udstyr

Udstyrsversionerne er som følger (basisversionen ikke medregnet):

Charged: Adaptive LED-forlygter med fjernlysassistent, Comfort Access, spejlpakke, trådløs opladning af smartphone, ratvarme, anhængertræk, tagræling, forberedelse til digitalt køb af Driving Assistant Plus.

Charged Plus: Som Charged samt elektrisk sædejustering med hukommelse plus massagefunktion til føreren, Harman Kardon-lydanlæg, Parking Assistant Plus, Live Cockpit med head-up display, metallic-lak.

Fully Charged: Som Charged Plus samt M Sport-eksteriør og -interiør, Driving Assistant Plus.

Vi kender desværre ikke de danske priser på udstyrspakkerne endnu, men selve bilen starter på 459.500 kroner.

Mere info: bmw.dk

IMG 8041 scaled 1
Sharknose: Fronten har faktisk en negativ vinkel, som BMW blev kendt for med Neue Klasse i 1960’erne. (Foto: Lasse Svendsen)

Lyd & Billede præciserer, at rejseomkostningerne til denne reportage blev betalt af producenten.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kia EV6 GT bliver endnu vildere

Første officielle billeder af Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet forvirrer

Her er Xiaomis næste elbil

CarPlay 2: Sådan bliver fremtidens 'Apple-bil'

Hyundais nye kæmpe-SUV er klar

Klassisk Bentley veteranmodel vender tilbage som elbil

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025