Siden den første X1 blev lanceret i 2009, har X1 været blandt BMW’s bedst sælgende biler på det nordiske marked, som stadig efterspørger høje biler med firehjulstræk og god plads. Den nye iX1 xDrive30 er kun lidt mindre end BMW iX3 og stiller op i samme klasse som Audi Q4 e-tron, Volkswagen iD.4, Volvo XC40 og Tesla Model Y, men også Mercedes EQB 350 og Hyundai Ioniq 5.
Den kompakte crossover kan bestilles nu, selv om produktionen ikke starter før til november, og den først bliver leveret i 2023.
Korte fakta om BMW iX1 xDrive30:
- 4,5 m lang femsæder med xDrive firehjulstræk
- Effekt: 230 kW/313 hk
- Drejningsmoment: 494 Nm
- 0-100 km/t: 5,7 s
- Topfart: 180 km/t
- 11 kW indbygget oplader (OBC)
- 130 kW hurtigopladning
- 10 til 80 % på 29 minutter
- Opgivet forbrug (WLTP): 18,4-17,3 kWh/100 km
- Rækkevidde: 413-438 km ifølge WLTP
Selv om tredje generation af X1 også kommer med stempelmotor og som plugin-hybrid, er det den helelektriske iX1 xDrive30, der er den mest interessante model.
Den er blevet et par centimeter længere og er nu 4,5 meter lang. Det har givet lidt bedre bagsædeplads, men først og fremmest et 40 liter større bagagerum. Med nedfældbare sæder i 40/20/40-konfigurationen kan lastvolumen udvides fra 490 liter til 1600 liter.
Anhængertræk
Bagagerummet har fire lastekroge, og bilen kan leveres med anhængertræk, der kan tage op til 1200 kilo trækvægt. Taget kan tage op til 75 kilo, så for dem, der har brug for at have mere med, end der kan være i bilen, er der flere muligheder.
På bagsædet er der god plads til to voksne eller tre børn. Man kan placere fødderne under forsæderne og sidder højt, men ikke så højt, at man rammer loftet, selv om man er 186 cm høj. Bagsæderyglænet kan vippes lidt frem, hvis man har brug for mere bagageplads, og der er Isofix-beslag til autostole.
Vi har ikke prøvet at placere autostole på bagsædet, men det ser ud, som om det også er muligt at placere dem bagudvendt.
Foran er der godt med plads, og sæderne er rigtig gode med fin støtte. Midterkonsollen svæver nærmest mellem sæderne ligesom i iX xDrive40 og M50, og iX1 xDrive30 er udstyret med BMW’s hurtige og intuitive operativsystem OS8, som styres fra den buede touch-skærm på instrumentbrættet.
Harman Kardon-anlæg
xDrive30 kan udstyres med et surround-anlæg fra Harman Kardon, som er standard fra og med Charged Plus-udstyrspakken, og BMW lægger også op til, at man skal kunne opgradere tjenester og funktioner trådløst med download direkte til bilen, såkaldte OTA-opdateringer (Over the Air).
Der er mange små rum at lægge ting og sager i. Bl.a. en mobilholder med trådløs opladning, som holder mobilen, så man samtidig kan se skærmen, og et rum under midterkonsollen til småting. To store kopholdere er placeret lige foran to USB-C-porte, som der også er to af til bagsædepassagererne.
En klasse op i kvalitet
Den hvide iX1 xDrive30 på billederne er en præliminær udgave, men alligevel ser panelgab og samlinger ud, som vi er vant til på produktionsmodeller fra BMW. Indeni var det også svært at afsløre, at det var en tidlig udgave. Alt virkede meget færdigt, og den oplevede kvalitet lover godt.
Det er næppe forkert at sige, at iX1 xDrive30 tager kvalitetsniveauet en klasse op i forhold til den udgående X1-udgave.
Opladning og rækkevidde
Bilen kommer ikke med et lige så stort batteri som iX xDrive40, men BMW har pakket et batteri på 64,7 kWh netto under gulvet og oplyser et forbrug på mellem 17,3 og 18,3 kWh. Det skulle give en rækkevidde på et sted mellem 413 og 438 km, men det afhænger som altid af køreforhold, temperatur og udstyr.
Bl.a. hvilke dæk og fælge der sidder på bilen. Men det er, som man kan se af nedenstående tabel, ikke usædvanligt med lidt over 400 km rækkevidde i denne klasse. Kun Tesla Model Y Long Range har væsentlig større rækkevidde på papiret og er den eneste af de seks, der kan nå 500 km på en enkelt opladning.
På en hurtiglader kan xDrive30 tage op til 130 kWh ladeeffekt, og BMW siger, at batteriet vil have en mere jævn ladekurve, og at opladning fra 10 til 80 procent kun tager 29 minutter. Hjemme med en vægoplader kan den tage op til 11 kW, og bor man sådan, at man har et 400 volt TN-netværk (trefaset, 32 ampere), kan man med fordel opgradere til 22 kW. Så oplader man til 100 procent på seks en halv time.
Pris og udstyr
Udstyrsversionerne er som følger (basisversionen ikke medregnet):
Charged: Adaptive LED-forlygter med fjernlysassistent, Comfort Access, spejlpakke, trådløs opladning af smartphone, ratvarme, anhængertræk, tagræling, forberedelse til digitalt køb af Driving Assistant Plus.
Charged Plus: Som Charged samt elektrisk sædejustering med hukommelse plus massagefunktion til føreren, Harman Kardon-lydanlæg, Parking Assistant Plus, Live Cockpit med head-up display, metallic-lak.
Fully Charged: Som Charged Plus samt M Sport-eksteriør og -interiør, Driving Assistant Plus.
Vi kender desværre ikke de danske priser på udstyrspakkerne endnu, men selve bilen starter på 459.500 kroner.
Mere info: bmw.dk