Elbilrevolutionen, som for bare få år siden virkede uundgåelig, står nu over for alvorlige udfordringer. Konkurser, faldende salg og politisk modvilje kaster tilsyneladende lange skygger over branchens fremtid. Selv EU’s ambitiøse mål om at udfase fossildrevne biler inden 2035 ser ud til at vakle under pres fra medlemslandene og bilindustrien.
Norge
I Norge, som måske er verdens førende pioner inden for elbiler, har flere aktører måttet kaste håndklædet i ringen. For nylig gik den store brugtvognsforhandler Marcusbil konkurs efter flere års succes med salg af brugte elbiler. Virksomheden havde en omsætning på 265 millioner norske kroner i 2022, men så gik det stærkt ned ad bakke, og de var ikke i stand til at vende nedgangen i 2023 og 2024. Prisnedsættelser fra Tesla i begyndelsen af 2023 havde en negativ indvirkning på værdien af brugte Tesla-biler, hvilket ramte Marcusbil hårdt.
Bildelingstjenesten Fleks måtte også for nylig indgive konkursbegæring med en gæld på 643 millioner norske kroner. Virksomheden har kæmpet med faldende priser på brugte biler, øgede renteomkostninger og svækket købekraft blandt kunderne.
Danmark
Den danske bildesigner Henrik Fiskers amerikanske elbilseventyr gik konkurs med et brag efter opstartsproblemer under den økonomiske nedtur. Og i Danmark gik leasingselskabet Caradvisor ApS tidligere i år konkurs med en tocifret milliongæld. Ifølge Nordjyske har både skattemyndighederne og Sparekassen Danmark store udeståender med selskabet. Det er blot den seneste i en række konkurser blandt danske bilvirksomheder, hvor et fællestræk synes at være stor gæld til skattemyndighederne.
Sverige
Den svensk-kinesiske virksomhed Polestar, som producerer premium-elbiler, har oplevet et markant fald i salget. I første kvartal af 2024 faldt salget med 36,5 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Derudover har der været, hvad der kun kan beskrives som en konkurslavine blandt svenske bilforhandlere i løbet af det seneste år.
International tilbagegang
Internationalt har selv giganter som Tesla oplevet modgang. Virksomheden rapporterede for nylig et fald på 6,6 procent i de globale leverancer i første halvdel af 2024 sammenlignet med samme periode sidste år.
Samtidig har Ford justeret sin strategi for elbiler og reduceret produktionsmålene efter svagere salgstal end forventet. Dette afspejler en bredere tendens blandt bilproducenter, som nu ser behovet for at revurdere deres investeringer i elektriske køretøjer.
Traditionelle bilproducenter vender om
I lyset af den faldende efterspørgsel på elbiler er flere traditionelle bilproducenter begyndt at genoverveje deres strategier. Mercedes-Benz meddelte for nylig, at de vil investere mere i forbrændingsmotorteknologi end tidligere planlagt – hele 105 milliarder kroner alene i år.
Volkswagen har også reduceret sit elbilprogram og planlægger at bruge 500 milliarder kroner på videreudvikling af forbrændingsmotorer.
Toyota, verdens største bilproducent, har længe været skeptisk over for en hurtig overgang til elbiler. Nu investerer de i en ny generation af forbrændingsmotorer, som vil kunne bruge brint i tillæg til benzin. De ser det som en vigtig del af deres strategi for at opnå CO2-neutralitet.
Politisk modvilje og e-fuel som smuthul
EU’s ambitiøse mål om at udfase salget af nye biler, der kører på fossile brændstoffer, inden 2035 møder nu modstand fra flere sider. Tyskland, en af EU’s sværvægtere inden for bilindustrien, har vist sig at være en stærk modstander af et totalt forbud mod forbrændingsmotorer. Den tyske finansminister Christian Lindner argumenterede for nylig for, at EU bør tillade biler, der kører på “klimavenlige” brændstoffer, selv efter 2035. “Markedet bør beslutte, hvad der er økonomisk, og hvad forbrugerne ønsker, ikke politikere og bureaukrater,” sagde Lindner til avisen Augsburger Allgemeine.
I centrum for denne debat står e-brændstof, også kendt som syntetisk brændstof, som Porsche og Siemens står i spidsen for. E-brændstof produceres ved at kombinere brint med CO2 fra atmosfæren, hvilket i teorien gør det kulstofneutralt. Tilhængere hævder, at det kan være en mere praktisk løsning for visse typer køretøjer og markeder, især i overgangsfasen mod fuld elektrificering. Kritikere påpeger på den anden side, at produktionen af e-brændstof er energikrævende og stadig vil føre til lokale udledninger af forurenende stoffer.
Lysere tider på vej?
På trods af mange dystre nyheder er der flere tegn på, at elbilrevolutionen stadig er i gang, bare i et langsommere tempo end mange forventede for bare to år siden. I USA voksede salget af elbiler med 11,3 procent i andet kvartal af 2024, ifølge en rapport fra Kelley Blue Book. Der blev solgt et rekordstort antal på 330.463 enheder i kvartalet. Væksten skyldes bl.a. øget tilgængelighed, fortsatte økonomiske incitamenter til elbiler og et større antal leasingaftaler.
I Kina, verdens største bilmarked, fortsætter salget af elbiler med at vokse. BYD, den største kinesiske elbilproducent, rapporterede en stigning på 30,5 procent i salget af personbiler i juli sammenlignet med samme måned sidste år.
Selvom Tesla har oplevet en afmatning globalt, voksede salget af deres Kina-producerede elbiler med 15,3 % i juli sammenlignet med samme måned sidste år.
Teknologisk udvikling og faldende priser
En vigtig faktor for elbilernes fremtid er den hurtige teknologiske udvikling og de faldende priser. Batteriteknologien bliver hele tiden bedre og billigere, hvilket øger rækkevidden og reducerer omkostningerne ved elbiler. For eksempel har den kinesiske producent BYD for nylig lanceret en ny batteriteknologi, som de hævder vil give elbiler en rækkevidde på over 1.000 kilometer på en enkelt opladning. Noget, der bør eliminere rækkeviddeangst en gang for alle. Toyota er blandt andet på kundelisten.
Samtidig arbejder både etablerede bilproducenter og nye aktører på at lancere mere overkommelige og kompakte elbilmodeller. For eksempel lancerede Citroën for nylig ë-C3, en kompakt elbil med en startpris på under 180.000 kroner. Volkswagen følger op med den lille ID.1 i 2026, og Tesla har også planer om mere overkommelige biler i begyndelsen af 2025, uden at specificere noget mere om det. Og så er der den lille, billige BYD Seagull, som forventes at komme til Europa i 2025 – til en dansk pris under 180.000 kroner.
Der er ingen tvivl om, at der fortsat vil blive udviklet elbiler og til stadig lavere priser.
Konklusion
Elbilbranchen står utvivlsomt over for store udfordringer. Konkurser, faldende salg og politisk modvilje har skabt usikkerhed om fremtiden. Ikke desto mindre er der grund til optimisme. Den teknologiske udvikling fortsætter i højt tempo, og markedet i vigtige lande som Kina og USA fortsætter med at vokse. Overgangen til elektrisk transport vil sandsynligvis tage længere tid, end mange optimister havde håbet, og vejen dertil kan være mere snørklet end først antaget. Udviklingen af e-brændstof og andre alternative teknologier kan komplicere billedet for elektriske køretøjer yderligere.
Men på trods af alle udfordringerne er det svært at forestille sig, at verden vender tilbage til en fuldstændig afhængighed af fossilt drevne køretøjer. Klimaforandringer og behovet for renere bytransport vil fortsat drive udviklingen fremad. Elbiler er kommet for at blive, selv om det kan tage længere tid at opnå deres dominans end først antaget.
Man skulle forvente sådan noget . Too Good to be true!
Herhjemme har FDM kastet dig blind i anbefaling af strøm uden på nogen mode at forsøge at bringe en nuanceret debat.
Ingen har tænkt hvad det skal ske med de langsommelige opladningstationer når alle skal lade i maksimum 15 minutter!
Man skulle forvente sådan noget . Too Good to be true!
Herhjemme har FDM kastet dig blind i anbefaling af strøm uden på nogen mode at forsøge at bringe en nuanceret debat.
Ingen har tænkt hvad det skal ske med de langsommelige opladningstationer når alle skal lade i maksimum 15 minutter!