Det er velkendt, at mobiltelefoner og anden bærbar teknologi, intelligente dørklokker og sundhedsapps kan indsamle følsomme data om dig. Men nu har Mozilla Foundation undersøgt, hvilke politikker bilproducenterne har på plads for at indsamle og beskytte dine data, og resultaterne er chokerende dårlige.
I rapporten, der blev offentliggjort i denne uge, advarer organisationen om, at bilproducenter kan indsamle og kommercielt udnytte langt mere end geografiske data, kørevaner, besøgte hjemmesider og musikpræferencer fra din opkoblede bil. Nogle producenter kan have adgang til meget private oplysninger som race, vægt, helbred, seksuel aktivitet, ansigtsudtryk og endda genetiske oplysninger.
Cars seem to have really flown under the privacy radar and I’m really hoping that we can help remedy that because they are truly awful. Cars have microphones and people have all kinds of sensitive conversations in them. Cars have cameras that face inward and outward,” siger Jen Caltrider, forskningsdirektør for rapporten.
Organisationen siger, at de fleste store producenter indrømmer, at de kan sælge bilisternes personlige oplysninger, og halvdelen af dem siger, at de ville dele oplysningerne med regeringen eller politimyndigheder, selv uden en retskendelse.
De fleste biler er i stigende grad aflytningsudstyr på hjul,” siger Albert Fox Cahn fra Harvard’s Carr Centre for Human Rights Policy.
Forskerne siger, at bilisterne har ringe eller ingen kontrol over, hvad der sker med de data, deres biler indsamler. De advarer også om, at sikkerheden er dårlig, hvilket er bekymrende, når man tænker på, at bilproducenterne tidligere er blevet hacket.
- 19 producenter siger, at de kan sælge dine personlige data
- Halvdelen vil dele dine oplysninger med myndighederne
- Kun to, Renault og Dacia, vil slette dine data, hvis du beder om det.
Nogle, som Nissan, kan bruge dine private data til at oprette brugerprofiler, der beskriver førerens “præferencer, karakteristika, psykologiske tendenser, dispositioner, adfærd, holdninger, intelligens, evner og egnethed”.
Ifølge forskerne siger Nissan, at de kan finde ud af, hvor klog du er, og derefter sælge denne analyse til tredjeparter(!).
Please people, if you care even a little about privacy, please stay as far away from Nissan’s cars, apps, and connected services as you possibly can,” siger forskerne bag rapporten.
Kilder: Euronews, The Register
Her er Mozilla Foundations liste over undersøgte bilmærker