Med en rækkevidde på op til 600 km er det forhåbentlig ikke så ofte, førere af elbilen Ford Mustang Mach-E kommer til at opleve rækkeviddeangst. Men pludselig er man der – lampen lyser rødt, og man skal finde et sted at lade bilen op.
Alle elbiler beregner den resterende rækkevidde på batteriet, men det er en udfordring at gøre det nøjagtigt. Især fordi folks køremønstre varierer.
Intelligent Range bruger skyen
Det løser Ford i deres helelektriske SUV Mustang Mach-E med skybaseret Intelligent Range-teknologi, som bruger kunstig intelligens til kontinuerligt at beregne den resterende rækkevidde.
Køretøjets batterisystem rapporterer, hvor meget energi der er tilbage på batteriet, mens et modul på drivlinjen overvåger, hvor meget energi der bliver brugt. Lufttemperaturen kan også påvirke rækkevidden. Derfor anvender Intelligent Range de seneste vejrinformationer til løbende at opdatere den resterende rækkevidde.
Andre opkoblede Mustang Mach-E’er til undsætning
Data fra andre opkoblede Mach-E-biler, hvor ejeren har valgt at dele information under kørslen, kan også bidrage til at gøre estimaterne af rækkevidden endnu mere nøjagtige. Mustang Mach-E kan hente gennemsnitsdata for forbrug under kørsel ved forskellige hastigheder, terræner og vejrforhold for bedre at kunne anslå den nøjagtige rækkevidde – også på vejstrækninger, som den enkelte bilist aldrig har kørt før.
Hvis det anslåede rækkevidde bliver påvirket under køreturen, får man besked på instrumentbrættet om den nye rækkevidde, og hvilke faktorer der er årsag til ændringen.
Assistance ved tomt batteri
Hvis man kører bilen tør for strøm, vil Ford Assistance-programmet for elbiler sørge for, at man får vejhjælp og bliver transporteret til den nærmeste ladestation. Det kan enten være en FordPass-ladestander, et certificeret Ford-forhandler med lademulighed eller den nærmeste offentlige ladestation.
Intelligent Range-systemet opdateres kontinuerligt gennem OTA (Over The Air) systemopdateringer. F.eks. vil en kommende opdatering indregne trafikken i realtid, om der er kø eller ej, terrænet, højdeforskellene på ruten og desuden temperaturen på destinationen.
“Ændringer i førerens kørestil og i omgivelserne påvirker ofte bilens rækkevidde. Det er den vigtigste grund til, at elbiler ofte oplever betydelige udsving i rækkevidden. Ford udnytter fordelene ved netbaseret lagring i skyen til at gøre estimaterne endnu mere nøjagtige og dermed eliminere rækkeviddeangst og unødvendige ladestop,” siger Mark Poll, der er electric vehicle charging user experience manager (pyha!) hos Ford Motor Company.
18 elektriske modeller
Ford Mustang Mach-E er en af i alt 18 nye elektrificerede modeller (inklusive hybrider), der skal introduceres i Europa inden udgangen af 2021.
Startprisen for Mustang Mach-E er 452.000 kroner for baghjulstræk og ca. 450 km rækkevidde. For et pristillæg kan bilen fås med Bang & Olufsen-lydanlæg.
Mere info: ford.dk