Kinesiske NIO er den eneste elbilproducent, der tilbyder batteribytte i Europa som et alternativ til hurtig opladning på vejen. Det betyder, at du i stedet for at vente en halv time eller mere på at oplade din bil til 80-90 procent, kan køre ind på en byttestation, vente 3-6 minutter (afhængigt af byttestationens generation) og køre videre med et nyt, opladet batteri.
NIO Power Grid Service – aflastning af elnettet
I et nyt program kaldet “NIO Power Grid Service” vil NIO bruge batterierne i magasinet på sine batteriskiftestationer til at aflaste elnettet i perioder med højt forbrug. Og oplade dem, når der er mere ro på. Og på den måde stabilisere elnettet.
Her skifter L&B Home batteri i en NIO ET5 Touring. (Video: NIO og Geir Gråbein Nordby)
“Smart opladning”
Det er det samme princip, som når du oplader din bil med en smart oplader derhjemme, hvor du oplader, når strømmen er billig, dvs. når der er en lav fælles belastning på elnettet. Forskellen er, at elektriciteten føres tilbage til nettet i travle perioder. Ja, og så er kapaciteten på en Power Swap-station mange gange højere end i et almindeligt hjem.
Ved at overvåge belastningen på elnettet kan Power Swap-stationer registrere udsving i produktion og efterspørgsel. De justerer derefter opladnings- og afladningseffekten for at udjævne ubalancer.
Det vil bidrage til øget effektivitet og pålidelighed i elforsyningen. Samtidig bliver elnettet bedre rustet til at indarbejde periodiske energikilder som vind og sol.
Danmark er først i Europa
Tjenesten er allerede blevet implementeret på NIO’s batteriskiftestation i Slagelse – foreløbig den eneste station her i landet, men snart vil det også blive rullet ud i Holland, Tyskland, Norge og Sverige, hvilket vil betyde, at de fleste af de i alt 39 stationer snart vil være i brug.
Det er også værd at bemærke, at NIO begyndte at rulle konceptet ud i Kina for næsten to år siden med over 100 byttestationer i pilotprojektet.
Antallet af byttestationer øges i Europa
Af NIOs 39 batteriskiftestationer i Europa, er de 10 placeret i Norge, hvor planen er 20 stationer. I Sverige ankom den første station i november 2022, og her har man allerede 8 på plads. I Danmark er antallet stadig kun én station, men tallet forventes at stige, efterhånden som NIO fremskynder sine noget forsinkede planer om 120 byttestationer i Europa. Dem havde man oprindeligt håbet at have på plads inden udgangen af 2023.
Mere info: nio.com