Tidligere på sommeren løftede NIO sløret for stationcar’en ET5 Touring og den mellemstore SUV EL6. Sidstnævnte kan nu leveres til kunderne, og vi har set nærmere på bilen.
NIO EL6 er en crossover SUV, specielt tilpasset det europæiske marked. På størrelse med konkurrenter som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV og Tesla Model Y, skal den efter sigende have noget ekstra at konkurrere med. Og det er præcis, hvad den har.
Dolby Atmos
For det første har den et lydsystem, der understøtter 360 graders Dolby Atmos-lyd, med 23 højttalere inkl. en subwoofer, og der loves en forstærkereffekt på hele 1000 watt. Et system, der udover at have masser af power, lyder meget åbent og flot. Du skal have meget høje standarder, hvis du ikke er direkte veltilfreds med denne lyd!
Ydelse og rækkevidde
NIO EL6 imponerer med hurtig acceleration; 0-100 km/t klares på under 4 sekunder i køretilstanden Sport+. Rækkevidden varierer afhængigt af batteristørrelse, med 406 km (WLTP) for det mindste batteri og 529 km for det større 100 kW batteri. Det er vigtigt at runde 500-tallet, når man vil have en konkurrencedygtig elbil i denne klasse.
Dobbelt-motorer og effektivitet
Med en 150 kW motor foran og en 210 kW bagtil, yder EL6 en samlet effekt på 360 kW og et drejningsmoment på 700 Nm. Og med en imponerende effektivitet på 93,5% taler vi om en særdeles effektiv drivlinje.
Støddæmpningssystem og køreegenskaber
EL6 er udstyret med Continuous Damping Control (CDC), et avanceret støddæmpningssystem, der tilpasser sig overfladen i realtid. På den måde opnår man en jævn og behagelig køreoplevelse, samt øget sikkerhed baseret på underlaget. Vægtfordelingen er også optimal, med en nøjagtig 50/50 balancering.
Design og aerodynamik
NIO EL6 har et moderne design med X-bar front og forsænkede dørhåndtag, så aerodynamikken er optimeret. Den har et stort glastag, der giver et godt udsyn og rummelighed i kupeen.
Avanceret teknologi
Bilen er udstyret med avanceret teknologi, herunder LiDAR til autopilot-kørsel på niveau 5 (hvis det en dag bliver til virkelighed), LED Matrix-lys som styres af omtalte LiDAR, og dermed har hele 600 meters udsyn. Illumiblade-baglygten løber langs hele bagenden, ligesom bremselyset øverst oppe. Meget af bilens teknologi understøtter OTA-opgraderinger, så både LiDAR, varme, massage, infotainment med mere kan opgraderes trådløst i fremtiden. Flere konkurrenter har kun mulighed for at opgradere infotainment-delen, så det kan vi godt lide.
Battery as a Service
NIO tilbyder en interessant “Battery as a Service” model, hvor du kan leje batteriet i stedet for at eje det. Dette giver dig mulighed for at skifte batteri på ladestationer i stedet for hurtig opladning, og undgå bekymringer om batterinedbrydning efter flere års brug.
Vi har fået oplyst, at hele 95% af kunderne vælger denne model frem for at eje hele bilen med batteri.
Vores førstehåndsindtryk
Journalisten fik lov til at prøvekøre bilen i et par timer, og førstehåndsindtrykket er, at bilen giver en rigtig god køreoplevelse. Hvor mange andre elektriske SUV’er giver en køreoplevelse, der ligner en personbils, har denne bil en mere ægte SUV-følelse. Du føler f.eks. at du sidder højt, med et godt udsyn over vejen.
Køretilstanden Sport+ har den hurtigste acceleration. Der er stadig en lille forsinkelse til stede, når man trykker ned på watt-pedalen, hvilket giver en blødere følelse end jeg havde forventet. Når man slipper pedalen, falder fremdriften desuden ikke med det samme; bilen venter lidt før den bremser. Det er sikkert gjort med vilje, men det er noget, jeg nok skal bruge lidt tid til at vænne mig til.
Støjreduktionen i kabinen ligger i midten af skalaen. Bedre end Toyota Bz4X og Tesla Model Y, men værre end NIO EL7 og Hyundai Ioniq 5.
Derimod kan EL6 prale af et gigantisk bagagerum på 668 liter! Det er over 140 liter mere end Ioniq 5 og 90 liter mere end Skoda Enyaq iV, der har et af de mest rummelige bagagerum i denne klasse. Frunk findes ikke, men det er let at tilgive her.
Tyk B-stolpe
Kabinen er rummelig, med utrolig meget glas. Også via taget er der en god udsigt. Men jeg ville gerne have haft en smallere B-stolpe. Den er ret bred, og kræver at jeg læner hovedet lidt frem for at kigge bagud, før jeg kan parkere bilen til venstre. Det er lidt mærkeligt, for her har vi lige talt om “rammeløse” vinduer, som giver større åbenhed og rumfornemmelse. Men så er der pludselig en massiv ramme af en B-stolpe. Dét burde man have fundet en bedre løsning på. Man har ikke lyst til at have blinde vinkler i en bil. Men bevares; man får da godt overblik via spejlene, og bilen har digital blindvinkel-advarsel. Men man vil jo også gerne have en ordentligt udsigt gennem sideruden.
Lad det dog være sagt, at førstehåndsindtrykket af NIO EL6 er rigtig godt, og jeg glæder mig til at have bilen i en længere periode ved en senere lejlighed.
Pris og tilgængelighed
EL6 kan bestilles i Norge, Sverige, Danmark, Holland og Tyskland, med en aggressiv pris som er væsentligt lavere end dens storebrors, EL7. Prisen er 454.000 kr., med batteriet som leasingobjekt ved siden af. Ønsker du derimod at købe batteriet, koster det 93.000 kr. ekstra for 75 kWt, og 168.000 kr. for 100 kWt.
Forventet leveringstid er kun 3-4 uger, så her går det tjept!
Mere info: nio.com