Tesla Model 3 sælger som varmt brød, så det er ikke så underligt, at kinesiske NIO går efter netop Tesla, når de lancerer ET5. Model 3 er en attraktiv elbil i et attraktivt segment, men hvis NIO får det, som de vil have det, bliver konkurrencen skærpet markant næste år.
NIO ET5, som vi foreløbig kun har nogle halvgode renderinger af, er en anelse større end Model 3. Længden er opgivet til 479 cm, og akselafstanden på 289 cm beretter om en rummelig kabine.
Ifølge NIO vil den kunne fås med tre batteripakker. Den mindste på 75 kWh skal give 550 km rækkevidde, mens den større 100 kWh pakke er opgivet til 700 km rækkevidde, og så kan den også leveres med en enorm 150 kWh batteripakke – som rækker til hele 1.000 km.
Her skal det dog nævnes, at NIO’s rækkeviddetal er baseret på den kinesiske CLTC-standard, der ikke er lige så streng som den WLTP-standard, de fleste elbiler benytter.
Alligevel er der grund til at tro, at ET5 vil sætte standarden for rækkevidde i denne klasse, og indtil videre kender vi heller ikke til andre elbiler, der kan leveres med så et så heftigt anlæg.
1000 watt forstærkereffekt driver hele 23 højttalere i en 7.1.4-opsætning med fire (!) subwoofere, og anlægget understøtter Dolby Atmos surround-lyd. Her kan man ikke alene vælge ambient-belysning i alle afskygninger; højttalerfronterne er også belyst med LED, der pulserer i takt med musikken.
En 10,5 tommers AMOLED-skærm er placeret foran føreren, og en 12,8 tommers touch-skærm i midten fungerer omtrent som skærmen i en Model 3, hvor man laver indstillingsvalg for klima, underholdning, navigation, opladning og det meste andet.
NIO ET5 kommer med sportssæder, hvor opvarmning og ventilation står på tilbehørslisten. Dele af materialerne indvendig er ifølge NIO lavet af genbrugsplastic, naturlige mineraler og plantefibre.
ET5 har to elmotorer, der giver bilen firehjulstræk. Foran sidder en 150 kW motor og bagved en på 210 kW, altså en samlet effekt på 360 kW eller 490 hk og 700 Nm drejningsmoment. 0-100 km/t skal tage 4,3 sekunder, hvilket må betegnes som hurtigt selv for en elbil.
En 50/50 vægtfordeling, sportsunderstel og ventilerede skivebremser med fire stempler lyder ret sporty i vores ører, og ET5 får hele otte forskellige kørselstilstande. Øko for maksimal rækkevidde, sne, sand, vådt føre og komfort er andre, mens sport og sport+ regulerer ydelsen. Derudover kan man konfigurere sin egen kørselstilstand.
I Kina starter priserne på 328.000 yuan, svarende til ca. 338.000 kroner – før danske afgifter – men de endelige priser vil ikke være klar, før vi nærmer os debuten for ET5 i september 2022.
Den slår jo ikke en Tesla den har et 150 kWh-batteri om bord og det er den, der kan køre 1000 km på en opladning og en Tesla har et 75kWh batteri og klare 500 km, SÅ hvor er nyheden henne.
Det er det samme som at sige en Ford Mustang kan køre 2000 km og ja det kan den da nemt bare tanken er stor nok IK
Det er da bestemt en nyhed, når der kommer et 150 kWh-batteri i den bilstørrelse. Tesla kommer nok også med det på et tidspunkt, men lige nu er det kún denne bil som har det.