NIO tager endnu et skridt mod toppen af premium-segmentet med den nye luksussedan ET9; en teknologibombe af en luksusbil, som ser ud til at sætte nye standarder for, hvad en kinesisk bil kan være. Prisen starter ved svimlende 788.000 yuan, eller omkring 780.000 danske kroner – før afgifter.
Revolutionerende undervogn
Det mest spændende ved ET9 er måske dens undervogn. Det er verdens første bil, der kombinerer tre avancerede teknologier: Steer-by-wire (elektronisk styring uden mekanisk forbindelse), baghjulsstyring og et helt nyt aktivt chassis.
Det aktive undervognssystem er en nyskabelse. For første gang er støddæmperen og den aktive affjedringsenhed kombineret i en enkelt enhed, hvilket muliggør lynhurtige justeringer af stivhed, dæmpning og højde. NIO kalder det “integreret hydraulisk fuldaktiv affjedring”, og det skulle give en uovertruffen kørekomfort.
Det er heller ikke uvæsentligt, at bilen er den første i Kina, der modtager Steer-by-wire-certificering fra myndighederne. Det er en nøgleteknologi til fremtidens selvkørende biler.
Luksus i særklasse
Indenfor er der skruet helt op for luksusniveauet. Med 16-punktsmassage i sædet og et justerbart bord, der kan drejes 360 grader, minder det mere om en førsteklasses flykabine end en traditionel bil. Det integrerede køleskab og den eksklusive opdeling i fire separate zoner gør bilen til et rullende mødelokale.
I loftet er der det, som NIO’s ingeniører kalder “Lightful Welcome” – et to kvadratmeter stort lysgardin, der hilser dig velkommen, når du nærmer dig bilen.
Masser af computerkraft
Bilens hjerne er et computerkraftværk af en anden verden. Dette er den første bil med en helt selvudviklet, smart systemarkitektur fra en kinesisk producent. Systemet håndterer alt fra køretøjskontrol og selvkørsel til underholdning med det, NIO kalder “høj båndbredde, lav latenstid og stor computerkraft”.
Ny urban lillebror
Samme dag lancerede NIO også officielt sit helt nye mærke, Firefly, med en kompakt elbil til bybrug. Den kommer først til Kina i april 2025 med en pris på 148.000 yuan (knap 150.000 kroner), før den senere kommer til Europa. Prisen vil sandsynligvis være højere her, ikke mindst på grund af meget dyrere sikkerhedstests.
Den lille bil er designet i München og deler en del teknologi med sin storebror, ET9. Blandt andet består karrosseriet af 83,4 procent højstyrkestål, hvilket giver en torsionsstivhed på imponerende 35.700 Nm pr. grad.
Mere info: nio.com