TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

NIO og Geely satser på batteribytte

NIO og Geely samarbejder om at gøre batteriskifteteknologien mere overkommelig og udbredt. Kan vi snart sige farvel til hurtig opladning på vejene?

Af / 02/12/2023 - 08:05
NIO og Geely satser på batteribytte

Der foregår en kamp blandt producenterne af elbiler om, hvilke biler der har den bedste hurtigopladning, men ingen af dem har løst problemet med, at de måske oplader ekstremt hurtigt i starten, men når batteriet når 20-30 procent, begynder hastigheden at falde hurtigt. Resultatet er, at opladning fra 10 til 80 procent tager plus/minus en halv time, uanset hvordan man vender og drejer det.

Batteribytte

Men hvad nu, hvis du i stedet kunne udskifte batteriet til et, der er næsten fuldt opladet, og fortsætte din rejse efter bare fem minutter?

Det kan du allerede gøre i dag. Hvis du har en elbil fra NIO, vel at mærke. Det har journalisten selv prøvet i videoen nedenfor (komprimeret fra 5 til 1 1/2 minut):

Den kinesiske producent er den eneste, der i øjeblikket tilbyder batteriskift på vejen, og indtil videre har udviklingen af stationer været langsom. I øjeblikket er der kun én station i drift i Danmark, og det er i Slagelse. Planen er, at der skal være mange flere, men det går langsomt. Og kun til ét bilmærke.

Test: NIO EL7: Moderne, kraftfuld og ægte SUV

Annonce

NIO og Geely samarbejder

Det kan snart gå hurtigere, for nu har kinesiske Geely meldt sig på banen i et samarbejde med NIO.

Planen er at udvikle standarder, teknologi, infrastruktur og en fælles bilplatform, der kan håndtere udskiftning af batterier.

Signing-Geely-NIO
NIO og Geely underskriver aftale om batteriskifteteknologi. (Foto: NIO/Geely)

To standarder og fælles netværk

I henhold til aftalen vil de to virksomheder arbejde sammen om at udvikle to standarder for batteriskift; en til personbiler og en til erhvervskøretøjer.

De vil også arbejde sammen om at opbygge et fælles netværk for batteribytte og udvikle køretøjer, der understøtter udskiftelige batterier og er kompatible med hinandens systemer.

“Denne samarbejdsaftale vil ikke kun hjælpe med at standardisere batteriteknologi, men også udvide rækkevidden af batteriskiftestationer og fremskynde overgangen til lavemission i bilindustrien,” siger William Li, grundlægger, bestyrelsesformand og CEO for NIO.

Læs også Hvor realistisk er Toyotas solid state-batteri? Verden ser frem til ankomsten af solid state-batterier i 2027. Men hvor realistisk er det? Ikke særlig, mener journalisten.

Eric Li, grundlægger og bestyrelsesformand for Geely Holding, påpegede, at batteribytte er en af de mest innovative måder at oplade elbiler på.

“Gennem dette strategiske samarbejde vil de to virksomheder uddybe samarbejdet på tværs af hele værdikæden for batteribytte, fremskynde vedtagelsen af fælles standarder og udvide økosystemet for batteribytte og opladning. Dette vil også understøtte overgangen til kulstoffattig udvikling af høj kvalitet i bilindustrien og give brugerne en bedre oplevelse af elektrisk mobilitet.”

Rekkeviddeangst scaled
(Illustration: Creative Commons)

Hvad betyder det for dig?

Det faktum, at to store aktører inden for elbiler går sammen om standarder for udskiftning af batterier, kan betyde, at flere bilejere i fremtiden kan få deres batteri udskiftet med et nyt i stedet for at bruge lang tid på hurtig opladning. Det vil sandsynligvis kræve, at du accepterer at leje batteriet i stedet for at eje det, en løsning, som NIO allerede tilbyder. Med Geely ombord vil bilmærker som Volvo, Polestar, Lotus og Zeekr også kunne drage fordel af batteribytte i fremtiden.

Hvis infrastrukturen med flere byttestationer bliver bygget ud hurtigt nok, vil det give disse bilmærker en enorm konkurrencefordel, da de kan sige farvel til rækkeviddeangst en gang for alle. Det er en teknologi, som mange andre elbilproducenter også holder øje med, og hvis endnu flere kommer med på vognen, går vi en spændende fremtid i møde.

Læs hele pressemeddelelsen her.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?