Der foregår en kamp blandt producenterne af elbiler om, hvilke biler der har den bedste hurtigopladning, men ingen af dem har løst problemet med, at de måske oplader ekstremt hurtigt i starten, men når batteriet når 20-30 procent, begynder hastigheden at falde hurtigt. Resultatet er, at opladning fra 10 til 80 procent tager plus/minus en halv time, uanset hvordan man vender og drejer det.
Batteribytte
Men hvad nu, hvis du i stedet kunne udskifte batteriet til et, der er næsten fuldt opladet, og fortsætte din rejse efter bare fem minutter?
Det kan du allerede gøre i dag. Hvis du har en elbil fra NIO, vel at mærke. Det har journalisten selv prøvet i videoen nedenfor (komprimeret fra 5 til 1 1/2 minut):
Den kinesiske producent er den eneste, der i øjeblikket tilbyder batteriskift på vejen, og indtil videre har udviklingen af stationer været langsom. I øjeblikket er der kun én station i drift i Danmark, og det er i Slagelse. Planen er, at der skal være mange flere, men det går langsomt. Og kun til ét bilmærke.
Test: NIO EL7: Moderne, kraftfuld og ægte SUV
NIO og Geely samarbejder
Det kan snart gå hurtigere, for nu har kinesiske Geely meldt sig på banen i et samarbejde med NIO.
Planen er at udvikle standarder, teknologi, infrastruktur og en fælles bilplatform, der kan håndtere udskiftning af batterier.
To standarder og fælles netværk
I henhold til aftalen vil de to virksomheder arbejde sammen om at udvikle to standarder for batteriskift; en til personbiler og en til erhvervskøretøjer.
De vil også arbejde sammen om at opbygge et fælles netværk for batteribytte og udvikle køretøjer, der understøtter udskiftelige batterier og er kompatible med hinandens systemer.
“Denne samarbejdsaftale vil ikke kun hjælpe med at standardisere batteriteknologi, men også udvide rækkevidden af batteriskiftestationer og fremskynde overgangen til lavemission i bilindustrien,” siger William Li, grundlægger, bestyrelsesformand og CEO for NIO.
Eric Li, grundlægger og bestyrelsesformand for Geely Holding, påpegede, at batteribytte er en af de mest innovative måder at oplade elbiler på.
“Gennem dette strategiske samarbejde vil de to virksomheder uddybe samarbejdet på tværs af hele værdikæden for batteribytte, fremskynde vedtagelsen af fælles standarder og udvide økosystemet for batteribytte og opladning. Dette vil også understøtte overgangen til kulstoffattig udvikling af høj kvalitet i bilindustrien og give brugerne en bedre oplevelse af elektrisk mobilitet.”
Hvad betyder det for dig?
Det faktum, at to store aktører inden for elbiler går sammen om standarder for udskiftning af batterier, kan betyde, at flere bilejere i fremtiden kan få deres batteri udskiftet med et nyt i stedet for at bruge lang tid på hurtig opladning. Det vil sandsynligvis kræve, at du accepterer at leje batteriet i stedet for at eje det, en løsning, som NIO allerede tilbyder. Med Geely ombord vil bilmærker som Volvo, Polestar, Lotus og Zeekr også kunne drage fordel af batteribytte i fremtiden.
Hvis infrastrukturen med flere byttestationer bliver bygget ud hurtigt nok, vil det give disse bilmærker en enorm konkurrencefordel, da de kan sige farvel til rækkeviddeangst en gang for alle. Det er en teknologi, som mange andre elbilproducenter også holder øje med, og hvis endnu flere kommer med på vognen, går vi en spændende fremtid i møde.
Læs hele pressemeddelelsen her.