Audi har en lang tradition for at tilbyde opgraderede lydanlæg i deres bilmodeller. Her kan man normalt vælge imellem Bose og Bang & Olufsen som premium-alternativ. Til den kommende Q4 e-tron har Audi imidlertid fundet en ny samarbejdspartner: Ingen ringere end Sonos!
Sonos bilstereo?
Sonos har netop lanceret den nye bærbar højttaler Roam, men nu viser det sig, at de også har større ting på vej. Samarbejdet med Audi er det første inden for billydens verden.
Sagen forholder sig således: Audi offentliggjorde for nylig nye billeder af den kommende Q4 e-tron, og her kan man ane Sonos’ logo i interiøret. Sonos har senere bekræftet, at Q4 e-tron bliver den første bil, der får Sonos-lyd i kabinen.
Sonos-anlægget skal i første række leveres til den nye Audi Q4 e-tron, men ifølge Sonos’ CEO, Patrick Spence, vil de også kunne tilbyde lydsystemer til andre bilfabrikanter:
“Vi vil gerne være til stede i alle de forskellige lydkategorier, og her er bilområdet stort,” skal Spence have sagt under et investorarrangement. “Vores første partnerskab med henblik på at bringe vores lydoplevelse til biler er med Audi.”
Sonos-chefen sagde videre, at yderligere detaljer om Audi-partnerskabet vil blive annonceret “snart” – sandsynligvis ved Q4 e-trons lanceringsarrangement i april.
Nøjagtige specifikationer og funktioner på Sonos-anlægget – såsom antal højttalere, watt, surround-kanaler osv. – er ikke offentliggjort endnu, men vi antager, at det i hvert fald kan kommunikere og synkroniseres med Sonos-app’en, så man kan høre den samme musik og de samme playlister i bilen som derhjemme. Måske også Sonos Radio?
“Vi kan bekræfte, at vi arbejder sammen med Audi om et nyt audio partnership. Samarbejdet vil give Sonos-tunet lyd i den nye Q4 e-tron. Vi har mere information at dele i nær fremtid,” siger Sonos’ nordiske PR-repræsentant, Sabrina Krim, til Lyd & Billede.
Audi Q4 e-tron: 70 tommers AR-display
Ud over Sonos-lyd skal Audi Q4 e-tron have flere lækkerier at byde på, deriblandt en ny Augmented Reality-skærm (AR), der viser navigationsdata, fart og anden information direkte i forruden. Nogle af assistentsystemerne vises som dynamiske projiceringer på vejen, ca. ti meter foran bilen. Det skal hjælpe føreren, især under dårlige og krævende sigtforhold.