Den elektriske sedan Ioniq 6 er gået under radaren for mange sammenlignet med søstermodellen Ioniq 5, selv om den har en længere rækkevidde og gode køreegenskaber. Nu viser Hyundai, at de mener det alvorligt med sedanmodellen med en omfattende opdatering. Herunder en mere livlig N Line-udgave og en kommende højtydende N-model.

Skarpere design
Hyundai har vist den nye Ioniq 6 frem på Seoul Mobility Show, hvor den tydeligt viser et skarpere og mere aggressivt ydre end sin forgænger. Mens den oprindelige 2022-model var ekstremt aerodynamisk med runde former, går den nye Ioniq 6 i en mere kantet retning.
“Ioniq 6 er en særlig model, der legemliggør filosofien om en electrified streamliner,” sagde Simon Loasby, Senior Vice President og Head of Hyundai Design Centre ved afsløringen.
Fronten har fået smallere LED-lygter og et mere karakteristisk hajfinne-design. Den nye udgave har også fjernet den karakteristiske dobbelte hækspoiler til fordel for en mere integreret “ducktail”-spoiler.
Interiøret følger det koncept, som Hyundai kalder “Mindful Cocoon”, med fokus på komfort. Der er et nyt rat, forbedrede materialer i dørpanelerne og en raffineret midterkonsol med et større display til klimakontrol og flere fysiske knapper. Ikke at vi ligefrem savnede knapper i originalen.

Ioniq 6 N Line – mere end bare udseende
Ud over standardmodellen fremviste Hyundai også en N Line-version med et endnu mere aggressivt udseende og specialdesignede kofangere, der giver bilen et bredere og lavere udseende.
N Line-modellen har også flere sorte designelementer og en mere skulpturel bagkofanger, der er inspireret af Hyundais 2022 RN22e-konceptbil. Det skal give bilen bedre aerodynamik og et mere dynamisk udseende.

Fuldgyldig N-model på vej
Den mest spændende del af præsentationen var dog antydningen af en fuldgyldig Ioniq 6 N. Den blev kun vist i baggrunden af et af billederne, men afslørede en endnu mere ekstrem version med dobbelte spoilere og en aggressiv diffuser bagpå.
Hyundai bekræftede, at Ioniq 6 N vil blive præsenteret i juli i år. I betragtning af, hvor imponeret markedet har været over søstermodellen, Ioniq 5 N, er forventningerne høje.
Mens Ioniq 5 N overraskede mange på trods af sin SUV-form, har Ioniq 6 N med sit lavere og mere aerodynamiske sedan-karrosseri endnu bedre forudsætninger for at blive en ægte elektrisk sportsvogn.
Den nuværende Ioniq 6 er allerede den mest effektive elbil i sin klasse med det laveste brændstofforbrug for biler under 400.000 kr.
Det strømlinede sedanformat giver Ioniq 6 bedre aerodynamik end Ioniq 5, hvilket resulterer i en længere rækkevidde på trods af samme batteristørrelse.

Familien vokser
Med introduktionen af N Line og den kommende N-model bliver Ioniq 6 nu en hel modelserie i stedet for en enkelt model. Dette følger samme strategi, som Hyundai har brugt med den succesfulde Ioniq 5.
“Den nye Ioniq 6 opnår en perfekt balance mellem de tre kerneelementer i Ioniq-serien: bæredygtighed, komfortabelt interiør og Parametric Pixels,” forklarer Loasby.
Parametric Pixels – små pixelformede lyselementer – er blevet et kendetegn for Hyundais elektriske modeller, og på den nye Ioniq 6 er de endnu mere fremtrædende i både for- og baglygterne.

Pris og tilgængelighed
Hyundai har ikke annonceret, hvornår den nye Ioniq 6 kommer til Danmark, eller hvad den kommer til at koste. Den nuværende model starter på omkring 290.000 kroner inklusive levering, og vi kan forvente, at den nye kommer til at ligge i samme prisklasse, med N Line-modellen lidt højere.
Hvad angår N-modellen, kan vi se på Ioniq 5 N, som koster lidt over 510.000 kr. fuldt udstyret, så vi kan forvente, at Ioniq 6 N kommer til at ligge i samme størrelsesorden.
Flere detaljer, herunder fuld specifikation, rækkevidde og priser, vil sandsynligvis blive annonceret i juli.
Mer info: hyundai.dk
