TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
PÅSKE-TILBUD 6 uger for 6 kroner

Nyhed

Ny Ioniq 6: Mere sportsligt designsprog og N-model på vej

Hyundai Ioniq 6 får mere aggressive linjer, mere overdådige materialer og en helt ny N Line-model. En meget mere sportslig version kommer også til sommer.

Ny Ioniq 6: Mere sportsligt designsprog og N-model på vej

Den elektriske sedan Ioniq 6 er gået under radaren for mange sammenlignet med søstermodellen Ioniq 5, selv om den har en længere rækkevidde og gode køreegenskaber. Nu viser Hyundai, at de mener det alvorligt med sedanmodellen med en omfattende opdatering. Herunder en mere livlig N Line-udgave og en kommende højtydende N-model.

Hyundai Ioniq 6 N Line mk08 copy
(Foto: Hyundai)

Skarpere design

Hyundai har vist den nye Ioniq 6 frem på Seoul Mobility Show, hvor den tydeligt viser et skarpere og mere aggressivt ydre end sin forgænger. Mens den oprindelige 2022-model var ekstremt aerodynamisk med runde former, går den nye Ioniq 6 i en mere kantet retning.

“Ioniq 6 er en særlig model, der legemliggør filosofien om en electrified streamliner,” sagde Simon Loasby, Senior Vice President og Head of Hyundai Design Centre ved afsløringen.

Fronten har fået smallere LED-lygter og et mere karakteristisk hajfinne-design. Den nye udgave har også fjernet den karakteristiske dobbelte hækspoiler til fordel for en mere integreret “ducktail”-spoiler.

Interiøret følger det koncept, som Hyundai kalder “Mindful Cocoon”, med fokus på komfort. Der er et nyt rat, forbedrede materialer i dørpanelerne og en raffineret midterkonsol med et større display til klimakontrol og flere fysiske knapper. Ikke at vi ligefrem savnede knapper i originalen.

Annonce
Læs også TEST: Hyundai IONIQ 6 Ultimate Long Range RWD Den længe ventede Ioniq 6 imponerer på mange måder. Men vi har et par spørgsmål.
Hyundai Ioniq 6 N Line mk03 copy scaled
(Foto: Hyundai)

Ioniq 6 N Line – mere end bare udseende

Ud over standardmodellen fremviste Hyundai også en N Line-version med et endnu mere aggressivt udseende og specialdesignede kofangere, der giver bilen et bredere og lavere udseende.

N Line-modellen har også flere sorte designelementer og en mere skulpturel bagkofanger, der er inspireret af Hyundais 2022 RN22e-konceptbil. Det skal give bilen bedre aerodynamik og et mere dynamisk udseende.

Læs også Nyhed: Hyundai svinger sig rundt Med denne svingradius behøver du aldrig mere at frygte en parkeringsplads.
Hyundai Ioniq 6 N
Vi får kun et lille glimt af Ioniq 6 N, der næsten er skjult i et billede. Afsløret af en voldsom spoiler og det umiskendelige N. (Foto: Hyundai)

Fuldgyldig N-model på vej

Den mest spændende del af præsentationen var dog antydningen af en fuldgyldig Ioniq 6 N. Den blev kun vist i baggrunden af et af billederne, men afslørede en endnu mere ekstrem version med dobbelte spoilere og en aggressiv diffuser bagpå.

Hyundai bekræftede, at Ioniq 6 N vil blive præsenteret i juli i år. I betragtning af, hvor imponeret markedet har været over søstermodellen, Ioniq 5 N, er forventningerne høje.

Mens Ioniq 5 N overraskede mange på trods af sin SUV-form, har Ioniq 6 N med sit lavere og mere aerodynamiske sedan-karrosseri endnu bedre forudsætninger for at blive en ægte elektrisk sportsvogn.

Den nuværende Ioniq 6 er allerede den mest effektive elbil i sin klasse med det laveste brændstofforbrug for biler under 400.000 kr.

Det strømlinede sedanformat giver Ioniq 6 bedre aerodynamik end Ioniq 5, hvilket resulterer i en længere rækkevidde på trods af samme batteristørrelse.

Læs også TEST: Hyundai Ioniq 5 Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.
Hyundai Ioniq 6 N Line mk06 1 copy scaled
(Foto: Hyundai)

Familien vokser

Med introduktionen af N Line og den kommende N-model bliver Ioniq 6 nu en hel modelserie i stedet for en enkelt model. Dette følger samme strategi, som Hyundai har brugt med den succesfulde Ioniq 5.

“Den nye Ioniq 6 opnår en perfekt balance mellem de tre kerneelementer i Ioniq-serien: bæredygtighed, komfortabelt interiør og Parametric Pixels,” forklarer Loasby.

Parametric Pixels – små pixelformede lyselementer – er blevet et kendetegn for Hyundais elektriske modeller, og på den nye Ioniq 6 er de endnu mere fremtrædende i både for- og baglygterne.

Hyundai Ioniq 6 N Line mk02 copy
Ioniq 6 N Line. (Foto: Hyundai)

Pris og tilgængelighed

Hyundai har ikke annonceret, hvornår den nye Ioniq 6 kommer til Danmark, eller hvad den kommer til at koste. Den nuværende model starter på omkring 290.000 kroner inklusive levering, og vi kan forvente, at den nye kommer til at ligge i samme prisklasse, med N Line-modellen lidt højere.

Hvad angår N-modellen, kan vi se på Ioniq 5 N, som koster lidt over 510.000 kr. fuldt udstyret, så vi kan forvente, at Ioniq 6 N kommer til at ligge i samme størrelsesorden.

Flere detaljer, herunder fuld specifikation, rækkevidde og priser, vil sandsynligvis blive annonceret i juli.

Mer info: hyundai.dk

Hyundai Ioniq 6 N Line mk05 (1) copy
Nytt interiør. Foto: Hyundai
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pump cyklen uden sved på panden

Vi kører Zeekr 7X med uhørt hurtig opladning og overraskende pris!

Cykellygten indsamler beviser automatisk

Hyundais strømlinede Ioniq 6 i nye klæder

"Uødelæggelig" Cybertruck knust på parkeringsplads

Acer Predator - med hjul

Ny teknologi tager over når GPS-signalet forsvinder

BYD lynladning: Så hurtig at du ikke når en pause-hotdog

Drømmen om den talende bil bliver til virkelighed med Gemini Live

Her er VW's elektriske folkevogn

Volvo ES90 med lang rækkevidde

Se Xiaomis vilde el-sportsvogn