Med sit muskuløse, men elegante design, imponerende rækkevidde og premium-interiør, der vil få både bilentusiaster og spa-elskere til at savle, er EL8 klar til at tage kampen op med de etablerede spillere.
EL8 er en direkte efterfølger til NIO’s flagskib ES8. NIO er nemlig gået bort fra ES-betegnelsen uden for Asien, og EL8 følger dermed samme navnekonvention som familiens mindre slægtninge, EL6 og EL7.
Under motorhjelmen finder vi en elektrisk drivlinje, der leverer 650 hestekræfter og et drejningsmoment på 850 Nm. Det er nok til at sende denne enorme SUV fra 0 til 100 km/t på bare 4,1 sekunder. Dermed formår denne familiebil at give flere sportsvogne baghjul. I hvert fald i et dragrace.
Glem alt om rækkeviddeangst
Men det er selvfølgelig ikke rå ydelse, der er i fokus her. Rækkevidde og ladehastighed er ikke glemt. Med det største batteri skulle EL8 kunne køre op til 510 kilometer på en opladning i henhold til WLTP-normen. Og med en ladehastighed på op til 250 kW har du knap nok tid til at fortære din Big Mac ved ladestationen, før du er klar til at rulle ud på vejen igen.
Men det er ikke ladehastigheden, der er bilens største aktiv. Som alle NIO-biler kan den nemlig få byttet batteri undervejs, hvis du er så heldig at have en af NIO’s Power Swap-stationer langs ruten. Der er nu 20 af dem i Skandinavien, men desværre er der endnu kun én i Danmark.
NIO’s talsmand nævner, at over 95 procent af kunderne vælger at leje batteriet i stedet for at eje det. Det er det, der skal til for at blive medlem af batteribytteklubben, og så er man også beskyttet mod nedbrydning af batteriet. Noget, der er mange elbilejeres store frygt.
Interiøret
Interiøret er et kapitel for sig selv. NIO har virkelig lagt hjerte og sjæl i designet. Materialekvaliteten er helt i top med bløde lædermaterialer og detaljer i træ og metal. Sæderne er ikke bare komfortable med de blødeste nakkestøtter (nærmere betegnet baghovedstøtterne), man kan forestille sig. De er også udstyret med massagefunktion og ventilation. Perfekt til de lange rejser, eller når du bare trænger til at svælge i luksus på vej til og fra arbejde.
Mere end noget andet har NIO tænkt på bagsædepassagererne. EL8 kan enten konfigureres med en klassisk 3-personers i anden sæderække eller med to individuelle ‘kaptajnstole’. Sidstnævnte kaldes Executive-pakken og giver en business class-følelse med justeringsmuligheder, der får selv de dyreste luksus-sedaner til at virke beskedne. En skærm dedikeret til bagsædet kan dog ikke vise underholdning, men bruges til at indstille klimaanlægget på bagsædet individuelt.
Til chefer og familier
Der lægges vægt på at tilfredsstille både kinesiske købere, som vil have executive-sæder bagi, og skandinaviske familier, som selv vil sidde bag rattet på en lang tur til sommerhuset eller på ferie med op til to tons på krogen og 75 kilo taglast.
Der findes derfor to bagsædeløsninger: en executive-version med to individuelle ‘kaptajnstole’ og en ‘basis/comfort’-version uden midterkonsol bagi, som kan rumme en ekstra passager.
Bagagerummet i EL8 siges i øvrigt at være 265 liter med tredje sæderække oppe, mens det øges til hele 810 liter, når tredje sæderække nedfældes, og anden sæderække er i helt fremskudt position (disse sæder kan ikke lægges ned).
Teknologien
Men NIO er ikke stoppet der. De har også pakket bilen fuld af teknologi og smarte funktioner. Ud over den adaptive luftaffjedring styres hastigheden på de fire hjul individuelt, så de yderste hjul kører lidt hurtigere end de inderste i sving. Dette for at give præcis samme rullemodstand og slid på alle hjul.
NIO EL8 har 33 sensorer hele vejen rundt, inklusive LiDAR. Det vil fremtidssikre bilen til selvkørsel, når og hvis det måtte blive aktuelt, men endnu vigtigere hjælper det føreren ved at give en høj grad af kollisionssikkerhed i forbindelse med pludselige undvigemanøvrer.
Derudover fås bilen med et avanceret lydanlæg med Dolby Atmos, og med NIO’s egen stemmeassistent, Nomi, har du altid en hjælpende hånd til rådighed. Vores erfaring fra tidligere tests af NIO-biler er, at assistenten fungerer bedre end de fleste, men stadig ikke helt tilfredsstillende. Lad os håbe, at det er blevet endnu bedre.
NIO EL8: Pris og tilgængelighed
Under afsløringen var der ingen, der ønskede at tale specifikt om prisen. Kun at bilen skal prissættes “konkurrencedygtigt”.
Det betyder, at den bør være billigere end en Tesla Model X Dual Motor, fuldt udstyret. Vi gætter på lige under 800.000 kroner uden batteri, plus 168.000 kroner, hvis du vil eje et Long Range-batteri (93.000 for Standard Range). Men efterhånden som der kommer flere Power Swap-stationer, vil det være mindre interessant at eje i stedet for at leje.
Alt i alt må vi sige, at vi var imponerede over lanceringen af NIO EL8, som hurtigt kan blive det store samtaleemne i premiumsegmentet.
Mere info: nio.com