Hybridversionen af Opel Astra kan næppe kaldes en succes. Men de to kommende Opel-modeller, Astra Sports Tourer Electric og Astra Electric, har alt, hvad der skal til for at blive en succes. De to modeller lanceres for første gang i en helelektrisk udgave og får en rækkevidde på op til 416 kilometer.
Det er rigeligt for de fleste, som formentlig vil se mindst lige så meget på de andre egenskaber, før de vælger bil.
Begge versioner er udstyret med et 54 kWh lithium-ion batteri med 102 battericeller, fordelt på 17 moduler. Det skal give Astra Electric en rækkevidde på op til 416 kilometer ifølge WLTP, og stationcar-modellen Sports Tourer 413 kilometer. Opel oplyser forbruget til optimistiske 12,7 kWh pr. 100 kilometer, om det holder stik må vise sig.
Det er dog hævet over enhver tvivl, at netop Opel Astra Sports Tourer kan blive noget af et hit blandt dem, der har brug for en elbil med plads. Opel oplyser bagagevolumen til generøse 516 liter, eller 1.553 liter, når bagsæderne lægges ned.
Vi kender den helelektriske drivlinje fra andre elbiler i Stellantis-koncernen, som Opel er en del af. Her trækker elmotoren på 115 kW (156 hk) og 270 Nm drejningsmoment i forhjulene. Astra Electric har en tophastighed på 170 km/t og tre køretilstande: Eco, Normal og Sport.
Indvendigt er informationen fordelt på to skærme, og der er et head-up display på forruden. I modsætning til Volkswagen har Opel beholdt fysiske knapper til vigtige dele af betjeningen. Bilerne får også dansk stemmegenkendelse, så man kan give bilen kommandoer og ændre indstillingerne uden at pille ved skærmene, mens man kører.
Den nye Astra Electric bliver blandt andet leveret med blændfri Intelli-Lux LED Pixel-lygter med 168 LED-elementer, og bilerne vises i starten af 2023.