Ford leder et konsortium, der udvikler et digitalt værktøj, som ved hjælp af data fra opkoblede biler og sensorer i vejbanen skal kunne forudsige, hvor risikoen for trafikulykker er størst.
Hvert år bliver mere end 1,3 millioner mennesker dræbt i trafikken. I Danmark alene anslås det, at trafikulykker koster samfundet ca. 12 milliarder kroner årligt.
Med det såkaldte Data-Driven Road Safety Tool skal de lokale myndigheder kunne analysere data indsamlet fra internetopkoblede biler og sensorer i vejbanen. Ved hjælp af disse kan de beregne, ved hvilke veje eller trafiklys sandsynligheden for trafikulykker er størst, og reducere faren.
Ford mener det alvorligt
“Snart vil alle nye køretøjer være opkoblede køretøjer. Det ser vi som en stor mulighed for at reducere risikoen for trafikulykker – og ikke mindst tab af menneskeliv. Ved at samarbejde med ledende innovatører, eksperter og akademikere håber vi med dette projekt virkelig at få gjort noget ved trafikulykkerne,” siger Jon Scott, der er projektleder for City Insight i Ford Mobilty Europe.
I projektet samarbejder Ford Mobility bl.a. med Vivacity Labs, der har specialiseret sig i AI-sensorer, og førende akademikere fra Loughborough Universitys Transport Safety Research Centre, med støtte fra Transport for London.
Målet med projektet er at udvikle værktøjet, så det kan bruges af indbyggerne i de største byer rundt om i verden. De har også fået støtte fra Innovate UK.
700 opkoblede biler og 100 vejsensorer
Denne sommer har Ford startet et 18 måneders projekt, hvor data fra mere end 700 personbiler og erhvervskøretøjer i London og Oxfordshire skal indsamles og analyseres. Deltagerne i projektet deler deres data frivilligt, og detaljeret information om, hvor de bremser, accelererer, bruger rattet og lignende, skal kombineres med data fra 100 smarte sensorer, der er placeret i området.
Med de sensorer, som Vivacity har udviklet, vil maskinlæringsalgoritmer kunne registrere næsten-uheld og bevægelsesmønstre for bløde trafikanter som fodgængere og cyklister samt biler, der ikke er opkoblet. Alle data er anonymiseret.
“Dette projekt giver os mulighed for at bruge vores forskning i kunstig intelligens til at gøre vores veje tryggere og se på muligheden for at integrere vores systemer i Ford Mobilitys økosystem,” siger Peter Mildon, der er COO for Vivacity Labs.
Succes med pilotprojekter i London
Tidligere har Ford Mobility gennemført to vellykkede pilotprojekter i London med data fra opkoblede køretøjer, som tilsammen har kørt mere end 1,6 millioner km i den engelske hovedstad. Ved hjælp af disse projekter har analytikere og forskere ved Ford Mobility identificeret en række steder, hvor risikoen for trafikulykker er stor, og videregivet disse oplysninger samt anbefalinger til løsninger til de lokale myndigheder.
Disse henstillinger inkluderer alt fra fjernelse af vegetation langs kørebanen, som hæmmer sigtbarheden, til brug af midterrabatter og højere skilte.
Ford Mobility samarbejder også med myndighederne i Köln i Tyskland og Valencia i Spanien for at identificere, hvordan opkoblede biler og infrastruktur kan forbedre mobiliteten i byer.