Da vi testede Tesla Model Y sidste sommer, var vi generelt meget imponeret over bilen. Både lydanlægget, køreegenskaberne og ikke mindst bagagepladsen trak indtrykket op.
Det, vi derimod kløede os i hovedet over, var at den har klassens laveste godkendte nyttelast. Kun 390 kilo uden chauffør er alt, hvad man må have i den, hvilket betyder, at med fire voksne på 80 kilo hver er der 70 kilo tilbage i alt til bagage og andet. Vejer to af personerne derimod 100 kilo hver, står man tilbage med 30 kilo, hvilket knap nok svarer til en håndtaske hver.
Øget nyttelast
Siden februar har både den kinesisk- og den tyskproducerede Model Y til gengæld fået øget deres godkendte nyttelast til 637 kilo uden chauffør. Eller 562 kilo plus en chauffør på 75 kilo. Der er en stigning på næsten 250 kilo, hvilket pludselig placerer Tesla Model Y helt i top for lovlig nyttelast i sin klasse.
En anden ting, der var lidt mærkeligt, var at Model Y manglede hattehylde eller bagagerumsdækken og også bagagekroge. Hvis man sørger for at bestille den tyskproducerede Model Y Performance, så har den også det.
Sikring af bagagen er måske alene grund nok til at bestille Performance frem for Long Range? Hvis ikke, så kan en acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder måske lokke. Så må man leve med, at rækkevidden falder fra 533 til 514 km. I praksis er forskellen næppe særlig stor alligevel.
Køb Tesla Model Y Performance, drop udvidet autopilot
Jeg syntes ikke, at accelerationen fra Model Y Long Range manglede noget. Tværtimod! Til gengæld er jeg stor fan af at sikre bagagen, især med to små børn på bagsædet. Hvis jeg skulle købe en Tesla Model Y i dag, er jeg således ikke i tvivl om, hvilken en jeg ville vælge.
MIC Model Y now comes with OEM Cargo Cover!
Car delivered in Hong Kong starting from yesterday comes with the cargo cover. It cannot be lifted but instead you can push it forward and make it a Z shape. There is a magnetic mechanism which holds the cover in place. pic.twitter.com/NjIYcinJDe— EVOffer (Tesla Offer) (@EVOfferOfficial) November 14, 2021
Med en startpris på 603.816 kroner plus leveringsomkostninger er den 68.816 kroner dyrere end Long Range-versionen, så det er godt, man får mere for de ekstra penge end et par bagagekroge. Men man kan spare mange af pengene ved at fravælge Enhanced Auto Pilot (29.300 kroner) og især fuld selvkørsel (58.300 kroner).
Standard Auto Pilot kan sagtens klare opgaven med adaptiv fartpilot, som både indstiller sig automatisk til den eksisterende fartgrænse, når man aktiverer den, og tilpasser hastigheden til kørselsforholdene (den sænker f.eks. farten før et sving). Den har også en automatisk vejbaneassistent, som fungerer bedre end i flere af de konkurrenter, vi har testet.
Den gode nyhed er, at al hardware er indbygget i bilen og kan aktiveres i fremtiden, hvis man betaler for en software-opgradering. Det bliver ganske vist dyrere end at bestille med det samme, men så kan man tjekke behovet i forvejen, før man bestiller noget, man måske ikke har brug for.
Ikke de nye battericeller – endnu
Tesla har længe planlagt at producere nye og bedre battericeller, kaldet 4680. De er meget større end 2170-batterierne og har desuden en anode med en højere koncentration af silicium, som giver øget energitæthed.
De nye tyske Model Y har ikke de nye battericeller. I stedet har Tesla valgt at sætte disse ind i en billigere Standard Range-udgave af bilen, men indtil videre kun på det amerikanske marked.
Disse biler produceres på den splinternye Tesla-fabrik i Texas, og ideen med først at sætte dem i en billigere bil med kortere rækkevidde er nok, at man ikke vil kannibalisere de andre udgaver af bilen. Og da batteriet er den absolut dyreste enkeltkomponent i en elbil, vil et mindre batteri desuden reducere prisen på bilen markant.
Respektabel rækkevidde alligevel
Selv om batteripakken på den nye udgave er fysisk mindre og lettere, har bilen alligevel en oplyst rækkevidde på 450 km/279 miles ifølge den strengere amerikanske EPA-målemetode. Til sammenligning er Model Y Long Range opgivet til 511 km/318 miles (EPA) mod 533 km/331 miles km ifølge WLTP-metoden.
Efter de samme forhold ville modellen med det mindre batteri have været opgivet til ca. 470 km (WLTP). Stadig en god strækning og til en lavere pris end Long Range-versionen.
Kun i USA
Indtil videre er det kun amerikanske Tesla-arbejdere, der kan købe Standard Range-varianten. Hvorvidt og hvornår Model Y Standard Range kommer til Europa, ved vi ikke, og heller ikke hvad prisen bliver.
I mellemtiden er den tyskproducerede Model Y Performance med en startpris på 603.816 kroner altså den version, vi ville overveje.
Mere info: tesla.com
Vær obs. på, at hvis du i dag bestiller en Model Y long range, får du nu også bagagerumsdækken. Det sagde Tesla i Greve i hvert fald til mig i forgårs.
Hei! Ja, det låter realistisk syde har tilbudt dette til LR også nå. Men da artikkelen ble skrevet, forhørte jeg meg med Tesla om dette, og da var svaret at det kun gjaldt Performance.