Det er den bedste vinterdag, man kunne have bedt om: omkring fem kuldegrader, vindstille og strålende sol. Stedet er Tisleifjorden på Golsfjellet, hvor bilfabrikanten NIO har inviteret til vinterkørsel med sine nye biler: sedanen ET7 og SUV’en EL7. Begge velvoksne familiebiler med samme formsprog, hvor den ene bare er højere end den anden. Begge bilerne har god indvendig plads, både til passagerer og bagage – selv om vi dog ikke er i nærheden af den digre 7-sæders ES8.
Udseendet er meget mere moderne på de nye biler end ES8, med mere strømlinede kurver. Ganske lækre, faktisk.
Nomi
Inde i bilen bemærker man straks NIO’s signaturelement, den lille ‘robot’ Nomi på toppen av instrumentbrættet. Denne symboliserer stemmeassistenten og ser på dig, når du taler til den. Takket være mikrofoner rundt i kabinen ved Nomi, hvem i bilen der taler til hende, så hvis du siger “Hej, Nomi, start massage”, så er det det rigtige sæde, der begynder at knage. Og ja, der er også massage i bagsæderne. Ikke så tosset efter en lang dags kørsel …
Ved én lejlighed fik jeg strengt besked om at fokusere på banen – jeg havde lige sludret lidt for ivrigt med min sidemand under banekørslen. Blandt stemmeassistenter i biler klarer Nomi sig ganske godt, hun er faktisk blandt de allerbedste på markedet. I hvert fald blandt de norsktalende. Det siger dog mere om stemmeassistenterne end om Nomi, for det står virkelig skidt til derude …
Vintertest
NIO er så sikre på bilernes vinteregenskaber, at de har inviteret pressen til en dag med kørsel. På isen. Midt i Tisleifjorden på Golsfjellet.
Bilerne er til lejligheden udstyret med Noikan Hakkapeliitta 10 pigdæk med spidser. De er udviklet til nordiske kørselsforhold, hvilket betyder, at de er betydeligt blødere end kontinentale vinterdæk og derfor bedre egnede til kørsel på sne og is.
Opbremsning og undvigemanøvrer
Testen fandt sted på tre baner: En til bremsning og undvigemanøvrer, en til slalomkørsel mellem kegler og en teknisk bane med sving, chikaner og sjov.
Under bremsning konstaterede vi, at en hastighed på 60 km/t med ET7-sedanen gav en bremselængde på 50 meter, mens bremselængden ved 90 km/t blev fordoblet til omkring 100 meter. Bremselængden var et par meter længere med EL7 SUV’en, men den kom overraskende tæt på. Uanset hvad giver det et aha-øjeblik, når man tænker på, hvilke hastigheder, man holder på vejene. Når en situation opstår, er det en klar fordel, at hastigheden ikke er for høj.
Hvilket vi også oplevede ved en undvigemanøvre. Ved 60 km/t gik det fint at træde på bremsen og derefter styre uden om et objekt på banen, for derefter at komme tilbage på sporet igen. Ved 70 km/t blev det væsentligt mere vanskeligt.
Slalom
Morskaben startede for alvor med slalombanen. Eller var det mere irriterende? Uanset hvor meget vi prøvede, kom vi næsten aldrig over 30 km/t i på slalombanen, mens vi knap kom over 40 km/t på storslalombanen.
Af de mange køreindstillinger i de nye biler var det sportmodus med snemodus aktiveret, som faldt mest i vores smag. Snemodus gør, at bilen bliver lidt roligere og blødere i accelerationen, og desuden er firehjulstrækket her konstant aktiveret.
SUV’en EL7 kom næsten lige så hurtigt gennem banen som sedanen ET7, men der var klart bedre kontakt med underlaget i sidstnævnte.
Teknisk bane
Den tekniske bane med større sving, som gav mulighed for højere hastighed, nåede vi kun at teste med én af bilerne. Jeg valgte sedanen, som var sjovere at køre.
Læringskurven på iskørsel er stejl, og jeg oplevede, at jeg hele tiden kom uden for banen. Man har så meget lyst til, at bilen skal komme hurtigt gennem svingene, at man let bliver fristet til at holde en for høj hastighed ved indkørslen, hvorefter bilen glider lige frem, så man ikke kommer ind i kurvens midtpunkt (apex). Dermed kommer man bagud, og hastigheden ud af svingene bliver for lav.
Det blev heldigvis bedre efter nogle runder.
Om antiudskridning
Antiudskridningssystemet (ESP) kan ikke deaktiveres på nogen af bilerne. Det kan arbejde imod chaufføren på baner som denne. Du kører ind i et sving og skal ud igen med høj hastighed, men antiudskridningen betyder, at man ikke får en ordentlig fornemmelse af bilens opførsel, og arbejder man for meget med rat og speeder, risikerer man at modarbejde ESP’en. Hvilket betyder, at hastigheden lider i forhold til biler, som har en dedikeret banetilstand.
Men nu er NIO EL7 og ET7 også primært skabt til komfort, og så ville det virke lidt fjollet med en banemodus.
Vinder: ET7
I sidste ende står jeg tilbage med det resultat, at ET7 fungerer bedre på en vinterbane end EL7. Det er ikke overraskende.
At sidde tættere på jorden betyder først og fremmest et endnu lavere tyngdepunkt. En kortere afstand fra føreren til underlaget betyder også, at dækkene har en kortere signalvej til føreren, hvilket betyder at man får en hurtigere respons fra underlaget.
Men forskellen er ikke stor, og hvis du skal have en bil, der manøvrer godt i vinterføre, virker SUV’en som et rigtig godt valg. Læg dertil bedre fremkommelighed til hytten i bjergene samt ekstra plads til soveposer og snowboards, og så tipper regnestykket hurtigt til fordel for den lækre familie-SUV, når du har brug for en vinterbil til alle anledninger.
Kun et første indtryk
Journalisten har fået et godt førstehåndsindtryk af begge biler, men man kan ikke ud fra sådan en test bedømme, hvordan bilerne opfører sig på almindelige veje. Vi har heller ikke fået testet infotainment-systemet ordentligt, ligesom vi ikke har tjekket lydanlægget.
Hvor komfortable bilene er i almindelig kørsel, hvor lang rækkevidden er, og hvor hurtigt de lader – det er noget, vi må komme tilbage til.
Mere information: nio.com