L&B Home har været med Peugot på tur uden for Cannes i Frankrig, hvor den helt nye E-3008 blev præsenteret. Vi fik også en god prøvetur på rigtige sommerveje.
Men først lidt info:
Den nye kompakte fastback-SUV E-3008 fra Peugeot har flotte linjer, hvis du spørger os. Og den har generelt mange gode ting at byde på. Ikke mindst prisen, der ventes at afspejle de store prisfald, der er sket på elbilmarkedet. Den endelige pris i Danmark er endnu ikke fastlagt, men ventes at blive omkring 360.000 kroner for laveste udstyrsmodel.
Ny platform
E-3008 er den første model, der bruger Stellantis’ nye platform, STLA Medium. Denne platform vil danne grundlag for den næste generation af elbiler fra Peugeot. Den kan – og vil – også blive brugt som basis for den næste generation af hybrid- og fossildrevne biler.
Imponerende rækkevidde
Bilen kommer i tre varianter med rækkevidder fra 525 til 700 kilometer. Indgangsmodellen har en frontmotor med 210 hestekræfter, forhjulstræk og et 73 kWh nettobatteri. Den kommer til foråret, mens vi må vente på både firehjulstræk og det største batteri med 98 kWh og en rækkevidde på næsten 700 kilometer.
Moderne teknologi og ChatGPT
E-3008 er udstyret med Peugeots nyeste i-Cockpit, som omfatter en 21-tommers panoramaskærm og et kompakt rat. Førerens halvdel af skærmen er placeret bag og over rattet, hvilket gør et head-up-display overflødigt.
Bilen markedsføres også med et intuitivt infotainmentsystem med trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Efter at have siddet i bilen og fiflet med knapperne og touchpanelet, må jeg sige, at jeg er begejstret. Alt er meget intuitivt placeret, selv om funktionerne er placeret anderledes, end jeg er vant til. Store, virtuelle knapper på midterkonsollen og med et separat programmerbart touchpanel, som kan bruges til f.eks. klimafunktioner, eller du kan oprette andre genveje, som passer dig.
Bilen har stemmestyring drevet af ChatGPT, som giver dig mulighed for at stille den mange spørgsmål, du aldrig kunne drømme om i andre biler. Og du kan have en slags tovejskommunikation, hvor nye kommandoer kontekstualiseres med de foregående.
For eksempel:
– Hvad er Leonardo DaVincis mest populære maleri?
– Mona Lisa
– Hvor befinder det sig?
– Musée de Louvre, Paris
– Kan du køre mig derhen?
– Beregner rejserute
Praktisk og komfortabel
E-3008 er en kompakt, men rummelig SUV. Jeg er en 186 cm høj mand, så jeg sidder ikke ligefrem superbehageligt på bagsædet, og de biler, der er udstillet her, har manuel sædejustering. Bagagerummet på 520 liter er også kun lige stort nok til en familie, og uden en frunk (forreste bagagerum) skal du pakke effektivt, hvis du rejser med meget bagage. Det er måske det, anhængertrækket og tagbagagebæreren er til for. Op til 1.200 kilo for den forhjulstrukne version og 1.350 for den firehjulstrukne må der hægtes på krogen.
Jeg kan virkelig godt lide interiøret, jeg synes, det har et spændende præg.
Lydsystem fra Focal
Lydsystemet er lavet i samarbejde med Focal. Focal har ikke produceret systemet, men de har været involveret i planlægningen. Derfor er diskanterne også inverterede dome-diskanter, ligesom Focal er kendt for. Vi er spændte på at høre, hvordan det lyder.
Ingen forvarmning af batteriet – kommer det?
Det er fint nok, at bilen kan køre langt på en opladning, men hurtig opladning på vejen kan være et problem for os nordboere om vinteren. For bilen har ikke forvarmning af batteriet! Men efter lidt spørgsmål og graven på stedet fandt vi ud af, at forvarmning kommer med en fremtidig OTA-opdatering, hvor de første markeder får det i oktober – mens nogle må vente lidt længere. Uanset hvad, så er det betryggende, så længe det er en softwareudfordring, og intet fysisk, der skal udskiftes i bilen.
Lounge-fornemmelse
Journalisten var i stand til at tage bilen ud på en kort tur torsdag aften og bemærkede straks den indvendige miljøbelysning. Den giver en loungeagtig fornemmelse, og skifter farve afhængigt af kørselstilstanden: Gul for Sport, turkis for Normal og blå for Economy. Lyset har en pixeleret “slangeskindsstruktur”, som giver bilen en meget moderne fornemmelse. Det kan selvfølgelig dæmpes eller slukkes helt, men man får under alle omstændigheder en fornemmelse af, at man sidder i noget, der er meget moderne.
En rigtig køretur
Næste dag fik vi en rigtig køretur på smalle franske kystveje. Med cyklister og bilturister i kø var det ikke ligefrem problemfrit, men vi fik også oplevet bilens komfort og håndtering ved hastigheder, som er relevante for de fleste mennesker det meste af tiden. Bilen er en smule stiv, men ikke ubehageligt stiv. Bilens længde på 4,54 meter og akselafstand på lidt over 2,7 meter gør den lidt mere stum end andre SUV’er i mellemklassen som VW ID.4 og Tesla Model Y. Det kan mærkes, når man kører ved lavere hastigheder, og så er der det faktum, at bagsæderne er mere trange end hos begge disse konkurrenter.
Da vi fik lov til at presse lidt på i svingene, kunne jeg konstatere, at bilen ligger rigtig godt på vejen. Den ruller lidt mere sidelæns end de førnævnte konkurrenter, måske ikke så meget som Nissan Ariya, men helt sikkert mere end mange andre elbiler, jeg har prøvet. Men den må stadig siges at være sportsligt indstillet, og den styrer godt selv på en snoet vej ved relativt høje hastigheder.
Moderate kræfter
Afsæt er der dog ikke meget af her. Forhjulstrækket yder 190 hestekræfter i normaltilstand og 210 i Sport. De 170 heste i Eco-tilstand, er der ingen grund til at tale om – bortset fra, at man skal planlægge godt, når man overhaler. Selv i Sport-mode må jeg indrømme, at jeg savner sparket i rumpen, og man kan ikke ligefrem mærke nakkestøtten i baghovedet. Men det er ikke pointen med en bil som denne, for her er det den sunde fornuft, der råder.
Jeg vil alligevel tillade mig at glæde mig til der kommer firehjulstræk med 320 hk muskelkraft. Det vil sandsynligvis være meget relevant for mange mennesker.
Flot instrumentpanel
Jeg kan virkelig godt lide den måde, instrumentbrættet – eller rettere instrumentpanelerne – er placeret på, og det kræver ikke meget tilvænning, før man tænker, at det her føles helt rigtigt, og “alle andre har det bare ikke”. Peugeot har virkelig gjort noget godt med placeringen af alle knapper og funktioner. Placeringen af “gearstangen” kræver dog lidt tilvænning. Den sidder højt oppe på midterkonsollen, til højre for rattet. Hver gang jeg vil sætte bilen i gear eller bakgear, rækker jeg ned til højre for mit lår, hvor det er naturligt at finde den. Det er lidt besværligt.
Hvad angår indvendig plads, var vi på et tidspunkt fire voksne i bilen, hvoraf to måtte klemme sig ind bagi. Det ville være løgn, hvis jeg sagde, at man sad meget behageligt på bagsædet, for det er tydeligt, at bagsæderne er beregnet til mindre kroppe. Men forsæderne er gode, og køremiljøet føles sporty og hyggeligt på samme tid.
Når man sidder på passagersædet, føler man sig dog lidt frakoblet. Man har plads, men al skærmpladsen er beregnet til føreren, og man savner lidt noget at trykke på. Når jeg sidder i passagersædet, og føreren har brug for at justere nogle knapper – for eksempel klimaanlægget eller navigationen – føles det meget påtrængende at skulle række hånden frem for at hjælpe. Det er førerens “plads”.
Som passager føler man sig ganske enkelt overset. Føreren, derimod, har orkesterpladsen med alle instrumenter til rådighed.
Vil den blive en storsællert?
Det er umuligt at forudsige, hvordan bilen vil blive modtaget på markedet. Prisen for en veludstyret forhjulstrækker og det mindste batteri med lidt over 520 kilometers rækkevidde vil være i direkte konkurrence med VW ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y.
Men baseret på den første testkørsel er vi både begejstrede og spændte på Peugeots vegne. E-3008 har helt sikkert potentiale til at blive en populær bil.