Den kommende Peugeot E-5008 kan meget vel blive en favorit blandt familier, der har brug for mere plads, end en E-3008 kan byde på. Med en akselafstand på 2,9 meter og en længde på 4,79 meter har bilen rigeligt med plads til de fleste. Hvad siger du til 748 liter bagagerum og op til syv sæder? Og en rækkevidde på op til 660 kilometer?
Ikke nok med det, i modsætning til hvad der har været normen for franske bilproducenter, kan E-5008 leveres med firehjulstræk. Med en frihøjde på over 20 centimeter skulle man mene, at det ville være nemt at komme rundt på dårlige veje.
Bilen, som kan leveres med anhængertræk til dem, der har brug for det, kan rumme hele 1.815 liter med alle bagsæderyglænene nede eller 259 liter med begge bagsiderækker oppe.
Her er LED-lys med Pixel LED-teknologi standard, og E-5008 kan leveres med flere motoralternativer og to batteristørrelser. Rækkevidden vil variere fra 500 til 660 kilometer, afhængigt af motorisering og udstyr, og den vil i første omgang komme i to varianter.
Versionen med firehjulstræk og Long Range vil blive lanceret senere.
Den vil kunne fås med 19- eller 20-tommer fælge og i første omgang i seks farver: blå Obsession, blå Ingaro, hvid Okenite, sort Perla Nera, grå Artense og grå Titanium. GT-versionen får som standard tofarvet lak med blankt sort tag.
Ladeeffekten er opgivet til 160 kW, og standardmodellen har et 73 kWh-batteri, 210 hk og et drejningsmoment på 345 Nm, mens Long Range har 230 hk og 345 Nm og et 98 kWh-batteri.
Indvendigt finder man Peugeots i-Connect-system fra Allure udstyrsversionen med Apple CarPlay og Android Auto.
Peugeots i-Connect Advanced er standard på GT-versionen, som også får TomTom-navigationssystem, og bilen vil kunne fås med ChatGPT, som man kan spørge om alt muligt.
En 21-tommers buet skærm, som Peugeot kalder Panoramic i-Cockpit, strækker sig fra førersiden til midterkonsollen, og her er der faktisk fysiske knapper. 10 af dem kan man selv programmere.
Peugeot E-5008 og E-3008 er baseret på STLA Medium-platformen fra Stellantis, og både bil, motor og batteri bygges i Frankrig.
Pris og levering kendes endnu ikke, men Peugeot mener, at bilen vil være klar i løbet af efteråret 2024, mens den firehjulstrukne version vil være klar i begyndelsen af 2025.