Tilstrækkelig mange ser ud til at have troen på Polestar som elbilproducent, til at værdivurderingen på den kommende børsnotering hos Nasdaq tegner til at ligge på samme niveau som Volvos værdivurdering. Altså omkring 20 milliarder US-dollar.
Det skyldes normalt, at investorer betragter Polestar som et selskab med potentiale til betydelig vækst, og det er muligt, at de ved – mindst – det samme, som vi ved:
At Polestar vil lancere tre nye bilmodeller inden 2024.
Polestar 2 har solgt relativt godt – hele 10.000 eksemplarer har fundet deres ejere i 2020, og indtil videre tyder salget i 2021 på, at Polestar knuser det tal med en ganske komfortabel margin.
Det er dog alligevel et lavt kvantum for en bilproducent, selv med bare én model, men det ændrer sig hurtigt, hvis man skal tro Polestar, der mener, at de vil nå 290.000 biler inden 2025.
Vi har allerede fortalt om Polestar 3, som kommer til næste år. Den deler den elektriske drivlinje med den kommende Volvo XC90 og bliver en coupe-lignende SUV med et mere sportsligt design end normalt for en SUV.
Efter 3’eren vil en mere kompakt og sporty SUV kaldet Polestar 4 se dagens lys. Her taler man om 2023, og året efter får den følge af en Polestar 5, der bedst kan beskrives som en Volvo S90 eller Tesla Model S, hvad angår størrelse og stil.