Polestar 3 har verdenspremiere i København, hvor vi er til stede for at se og høre mere om Polestars første elektriske SUV.
I lighed med Polestar 1 og 2 har også Polestar 3 fået et distinkt designsprog. Med en let buet taglinje, som ender i en skarpskåren D-stolpe, med en hækspoiler, som hænger som en lille sneskovl over den smalle bagrude. Et panoramatag i glass dækker alle fem siddepladser.
Set bagfra ser den særligt dynamisk ud. Foran har den de samme Dual Blade forlygter, vi kender fra Polestar 2, men frihøjden og den længere akselafstand fortæller, at der er tale om en SUV.
Vælger man Performance-pakken, får man en maksimal effekt på 380 kW (517 hk) og 910 Nm drejningsmoment, som flytter den over 2,5 ton tunge elbil fra nul til hundrede på 4,7 sekunder.
Rækkevidde
Så sluger den også hurtigt batterikapaciteten på netto 107 kWt, som skal give en rækkevidde på 560 kilometer i Performance-versionen – med et forbrug opgivet til 21,9 – 23,1 kWt/100 km – før man skal lade op.
Hvis man vælger Polestar 3 uden Performance-pakken, taber man lidt effekt, men vinder rækkevidde sammenlignet med Performance-udgaven. Lavere effekt giver en opgivet rækkevidde på 610 WLTP-kilometer og et lidt lavere forbrug på 20,1 – 21,1 kWt/100 km.
250 kW hurtigladning
De to første versioner af Polestar 3 har begge to elektromotorer. En foran og en bag. Long Range Dual Motor, uden Performance-pakken, yder 489 hk og 940 Nm. Den klarer 0-100 på 5 sekunder, og en topfart på 210 km/t. Som er identisk på udgaven med Performance-pakken.
Batteripakken med 400 V-teknologi er bygget op med 204 prismatiske battericeller, med Nikkel-mangan-kobolt i 17 moduler. Batteripakken er i aluminiumshus og beskyttet med borstål. Batteriet kan lades med op til 11 kW AC-tilkobling, eller op til 250 kW, når man lader på en DC-hurtiglader.
Luftaffjedring
Chassiset har ophæng i aluminium og er udstyret med adaptiv luftaffjedring med aktive dæmpere fra ZF, som justerer dæmperne hvert andet millisekund (500 Hz) for at tilpasse affjedringskomforten til vejforholdene.
Polestar 3 får samme sikkerhedssystem som Volvo EX90, som styres af en Nvidia-processor, og der er brugt komponenter fra Zenseact, Luminar og Smart Eye.
ADAS-teknologi (Advanced Driver Assistance System) med flere sensorer passer på føreren og passagererne.
Fra andet kvartal 2023 får Pilot-pakken LiDAR fra Luminar, tre kameraer, fire ultrasoniske sensorer med kamerarengøring for og bag, samt real time-data om bilens omgivelser, som klargør bilen til autonom kørsel.
Dæk og bremser
Polestar 3 leveres med bremser fra Brembo med fire stempler og 400 mm borede og ventilerede bremseskiver foran, og 390 mm ventilerede bremseskiver bag. Udgaven med Long range Dual Motor udstyres med Michelin Pilot Sport 4 EV eller Continental SportContact 7 i dimensionen 265/45R21 for, og 295/40R21 bag.
Større dæk på 22-tommer er tilvalg, her får man Pirelli P-Zero med 265/40R22 for og 295/35R22 bag.
Plads og bagageplads
Med en akselafstand på næsten tre meter – 298 cm – og en totallængde på 4,9 meter er den 1,61 cm høje Polestar 3 blandt de større SUV’er. Alligevel er bagagerummet begrænset til 484 liter, inkluderet 90 liter under lastgulvet. Det er 16 liter mindre end i en BMW iX M50, men så har Polestar 3 en lille ‘frunk’ foran på 32 liter, hvor der er plads til ladekabler og eventuelt en weekendtaske.
Bagsædet kan lægges ned, og det øger lastevolumen til 1.411 liter. Taglast er begrænset til 100 kg.
Bilen kan tage en anhængervægt på op til 2,2 ton, dvs. f.eks. en lille hestetrailer (med hest!) – eller en større campingvogn, hvis man foretrækker det.
Pris og tilgængelighed
Startprisen for udgaven med Long range Dual motor er ca. 800 000 kroner uden afgifter. Det er inkluderet både Polestars Pilot- og Plus-pakke med bl.a. panoramatag, 360 graders-kamera og varmepumpe. Det samme gælder luftaffjedring og Brembo-bremser.
Hertil kan lægges ca. 80.000 kroner for Performance-pakken, som foruden øget effekt og sportsundervogn bl.a. indeholder Polestars signatur gulddetaljer, inkluderet ventilhætter, sikkerhetsbælter og en laserætset indvendig lysliste.
Polestar 3 bliver en 2023-model, hvor de første biler forventes leveret til kunderne i fjerde kvartal, men den kan bestilles allerede nu.
Billedgalleri
Teknisk
Polestar 3 | Long range Dual motor |
Vejledende startpris[1] | Ca. 800.000 kr. ekskl. afgifter |
Plus-pakke | Inkluderet |
Pilot-pakke | Inkluderet |
Pilot-pakke med LiDAR | Tilvalg, forventes tilgængelig fra 2. kvartal 2023 |
Performance-pakke | 70 000 kr. |
Effekt | 360 kW (380 kW med Performance-pakke) |
Drejningsmoment | 840 Nm (910 Nm med Performance-pakke) |
0-100 km/t (mål) | 5,0 sekunder (4,7 med Performance-pakke) |
Topfart | 210 km/t |
Batterikapacitet (nominel) | 111 kWh |
Batteritype | 400V litium-ion |
Batteripakke konstruktion | 204 prismatiske celler, 17 moduler, aluminiumsbatterihus forstærket med borstål |
Rækkevidde (indledende, mål) [2] | Op til 610 km (WLTP) |
Elektrisk motortype | Permanentmagnetiserede synkronmotorer |
Motorkonfiguration | To motorer (én foran og én bag) |
Dreningsmomentfordeling | Dobbelkobling på bagaksel |
Gear | Single speed |
Luftmodstandskoefficient | 0,29 Cd |
Luftmodstand | 0,78 CdA |
Ladeeffekt (DC) | Op til 250 kW |
Ladeeffekt (AC) | Op til 11 kW |
Akselafstand | 2,985 mm |
Længde | 4,900 mm |
Højde | 1.627 mm (1.614 i Europa) |
Bredde inkl. spejle | 2.120 mm |
Frihøje | 211 mm (201 mm i Europa) |
Egenvægt | 2.584-2.670 kg |
Vægtfordeling | 50:50 |
Maksimalt tilladt hængervægt med bremser | 2.200 kg |
Karosseri | Selvbærende stålkarosseri |
Chassis | Stål, med aluminiumsaksler |
Hjul og dæk | Forskudte (staggered), 21-22 tommer |
Bremser | Brembo med fire stempler, 400 mm borede og ventilerede (for) Standard med monostempel, 390 mm ventilerede skiver (bag) |
Indre svingdiameter (fortovskant til kant) | 11,8 m |
Hjulophæng | Dobbelte bærearme (for)
Integreret kobling (bag) |
Dæmpere | Adaptivt, selvjusterende to-kammers luftaffjedringssystem med ZF aktive dæmpere |
Opbevaringsrum foran, kapacitet | 32 liter |
Bagagerum, kapacitet | 484 liter (inkl. 90 liter under lastgulvet) |
Lastekapacitet bag (bagsædet nedfældet) | 1.411 liter (inkl. 90 liter under lastgulvet) |
Maksimal totalvægt taglast | 100 kg |