TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Polestar 3 prøvekørt

Hos Polestar kan man ånde lettet op. Polestar 3 er blevet en fantastisk sjov bil at køre, og den har samtidig plads til hele familien og masser af rækkevidde.

Af / 10/06/2024 - 11:31
Polestar 3 prøvekørt

Ingen bilproducent kan overleve med kun én model i kataloget. For Polestar er det afgørende, at de nye modeller, Polestar 3 og 4, bliver en succes. Efter at have set, siddet i og kørt Polestar 3, tager vi ikke munden for fuld, hvis vi forudsiger, at treeren har alt, hvad der skal til for at blive den succes, selskabet har brug for.

Den sporty SUV er bygget på samme platform som den kommende Volvo EX90, men Polestar har bevidst tunet vognen i en sporty retning. Det er ikke en dårlig ting, for de færreste SUV’er er særligt sportslige. BMW iX M60 og måske den kommende Porsche Macan er det tætteste, du kommer på en sporty køreoplevelse bag rattet i en SUV.

Læs også Sikke en bil! En sumobryder kan ikke være verdens hurtigste sprinter. Eller hur? Hils på BMW iX M60.
Polestar 3 Madrid Jupiter Wool 2
Foto: Polestar

Man kan ligefrem se det, for den lave profil og den skrånende taglinje giver bilen et mere dynamisk udtryk og en lavere silhuet end dens slægtning fra Volvo. Over den smalle sensorflade kaldet SmartZone, hvor kølergitteret normalt sidder, er der en lille vinge, som leder luften hen over taglinjen, som ender i en tagspoiler på bagsiden af bagklappen.

Bilen har en imponerende CV-værdi på 0,29, hvilket er ret sjældent for denne biltype, og indenfor mærker man ikke meget til den luft, der skubbes rundt i bilen ved høj hastighed. For det er virkelig en stille bil.

IMG 0983
Foto: Lasse Svendsen

Google Android og Bowers & Wilkins

Bilen er 4,9 meter lang og har en akselafstand på næsten tre meter. Det betyder masser af indvendig plads, især på bagsædet, hvor også høje personer sidder komfortabelt under det store glastag. Bagagevolumen har tydeligvis ikke været Polestars topprioritet, da volumen kun er 394 liter plus et rum under gulvet, men bilen har også en 32-liters frunk foran.

Annonce
Polestar 3 - Madrid - Snow, Zinc Nappa, Performance Pack (39) Polestar 3 - Madrid - Snow, Zinc Nappa, Performance Pack (38) Polestar 3 - Madrid - Snow, Zinc Nappa, Performance Pack (37) Polestar 3 - Madrid - Snow, Zinc Nappa, Performance Pack (34) Polestar 3 - Madrid - Snow, Zinc Nappa, Performance Pack (31) IMG_0971 IMG_0970 Polestar 3 Madrid - Jupiter, Wool (6)
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Indenfor bemærker vi, at den store 14,5 tommer store touchskærm kører på en ny version af Google Android Automotive-operativsystemet. Med markant opdateret grafik fra Polestars ingeniører. En 9-tommers instrumentskærm har også fundet plads på ratstammen, og bilerne vil blive leveret med et 9,5 tommer stort head-up-display.

Man kan også bestille bilen med et superfedt lydanlæg fra Bowers & Wilkins med 25 højttalere og Dolby Atmos-lyd. At lytte til musik i Dolby Atmos er virkelig en oplevelse, lyden er krystalklar og dynamisk, og det føles vitterligt, som om man sidder i en stor koncertsal – og ikke i en bil.

IMG 0978
Foto: Lasse Svendsen

Op til 628 km rækkevidde

I første omgang vil bilen blive tilbudt med firehjulstræk. Der er relativt lille forskel på versionen med og uden performance-pakken, men sidstnævnte øger effekten fra 483 til 510 hestekræfter, så nul til 100 går fra 5,0 til 4,7 sekunder. 

Men det er ikke kun effekten og ydelsen, der er højere på performance-versionen. Programmeringen af den justerbare luftaffjedring er anderledes på performance-versionen. Den har kraftigere stabilisatorer og en stivere dæmperopsætning. I praksis mærker man ikke meget til performance-pakken, hverken når det gælder ydelse, eller hvor sporty bilen føles bag rattet. Så efter vores mening bør man overveje, om det er prisen værd at betale ekstra for performance-pakken.

IMG 0980
Foto: Lasse Svendsen

Rækkevidden for de to varianter af Polestar 3 er 628 km for long range-udgaven med firehjulstræk og op til 561 km for udgaven med performance-pakken i henhold til WLTP-normen.

Efter at have kørt begge varianter ville jeg personligt vælge en Polestar 3 med Bowers & Wilkins-anlægget uden performance-pakken, men med plus- og pilot-pakken og 22-tommer fælge med de specialtilpassede Pirelli P-Zero-dæk. Ellers er bilen udstyret med kraftige bremser fra Brembo og soft-close døre, og den kan leveres med nappalæder eller genanvendte materialer i dørpanel og sæder. Den kan også udstyres med HD LED-lys foran, og man kan desuden sætte kryds ved en Lidar-radar fra Luminar, som øger sikkerheden yderligere.

IMG 0976
Foto: Lasse Svendsen

Torque Vectoring-differentiale

Det er på vejen, at Polestar 3 virkelig imponerer. Bilen er sat op til køreglæde, det er der ingen tvivl om. Den er stivere end en Audi Q8 E-tron, men ikke så stiv som SQ8 E-tron. Styringen føles bedre end i de fleste SUV’er med tydelig feedback og følsom respons. En testkørsel af versionen med performance-pakken viste, at de adaptive dæmpere giver tidligere feedback, dog uden at bilen føles mærkbart stivere end versionen uden performance-pakken.

Polestar 3 Madrid Snow Zinc Nappa Performance Pack 23
Understellet kan hæves og sænkes. Foto: Polestar

Men det, der virkelig adskiller Polestar 3 fra konkurrenterne, er bakakslen med den smarte dobbeltkobling: Torque Vectoring Dual Clutch, som den hedder, styrer fordelingen af kræfter til baghjulene elektrisk og individuelt. Hvis man f.eks. føler, at bilen er ved at understyre i et sving, vil man normalt slippe speederen og styre ind i svinget for at holde kursen. Her kan man faktisk give mere gas og mærke, hvordan koblingen skubber kræfterne til det yderste hjul og hjælper med at styre bilen gennem svinget.

Det er mere effektivt end passiv baghjulsstyring eller to motorer på bagakslen, fordi man hele tiden har elmotorens fulde effekt til rådighed. Differentialet fungerer også under opbremsning, og bagakslen kan kobles helt ud, når man kører på motorvejen, så bilen bliver forhjulstrukket. De kraftige bremser fra Brembo stopper effektivt den næsten 2,7 tons tunge bil, og bremserne er nemme at modulere.

Læs også Sporty udgave af Audis bestseller Audis største SUV er en drøm på vejen, men døjer med et højt energiforbrug.

Bilen føles simpelthen mindre og lettere, end den faktisk er, og når man vil køre hurtigt og effektivt på snoede veje, føles det, som om bilen krymper mellem hænderne på en. Det er ikke bare godt gået, det er faktisk en præstation, og det viser, at Polestars ingeniører og chefen for chassisopsætningen, Joakim Rydholm, har brugt tiden godt frem til lanceringen af bilen.

IMG 0963
Foto: Lasse Svendsen

Sporty udfordrer

Komforten er udsøgt. Det skyldes ikke kun det kraftfulde Bowers & Wilkins-anlæg, men også behagelige sæder med god støtte og en rummelig kabine med meget lidt vind- og hjulstøj. Den føles aldrig så stiv eller tung, som en Polestar 2 med performance-pakke kan være, og den har en udsøgt blanding af komfort til de lange ture og sportslighed nok til at få grinet frem på smalle, snoede veje. Polestar 3 er en seriøs udfordrer i et allerede tætpakket segment, den føles både unik og gennemført nok til at kapre markedsandele i segmentet for store premium-SUV’er.

10 fakta om Polestar 3

  •  Long range Dual-motor med 483 hk og 628 km rækkevidde
  •  Long range Dual-motor med Performance Pack med 510 hk og 561 km rækkevidde
  •  Aktiv luftaffjedring med dobbeltkammer og adaptive støddæmpere
  •  Brembo-bremser
  •  Soft close-døre
  •  4,9 meter lang
  •  Torque vectoring på bagakslen
  •  0-100 km/t på 5,0 sekunder; 4,7 sekunder med performance-pakken
  •  Levering fra efteråret 2024
  •  Priser fra 725.000 kr.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?