Den er helelektrisk og markerer fejringen af Porsches 75 års jubilæum. Den vil også sætte en ny rekord på Nordschleife ved Nürburgring, siger de. Og her er vi så ved pointen, at hvis nogen synes, den er lækker, vil den måske blive sat i produktion.
Foreløbig er Mission X kun en konceptbil, men det var Mission E også, og den blev til Porsche Taycan. Så det er absolut en mulighed her. Porsche har en tiltalende tendens til at sætte konceptbiler i produktion.
Tænk bare på Boxster-konceptet, som de præsenterede i 1993. En lille tosæders med en boxermotor bag sæderne, som de sagtens kunne producere, hvis der var nok interesserede. Hvor mange af disse har du set på vejene, siden den debuterede i 1997?
Nemlig.
Det er naturligvis for tidligt at hævde, at Porsche Mission X bliver sat i produktion. Men som allerede antydet – Porsche har en bedre track record end Tesla, når de først viser en konceptbil.
Porsche Mission X ligner meget en Carrera GT, men i stedet for en ildsprudlende V10-motor med 612 hk har Mission X en elektrisk drivlinje på 900 volt med et indtil videre ukendt antal kW. Med 900 volt skal den desuden kunne oplades dobbelt så hurtigt som en Taycan, dvs. med over 500 kW.
Hvis vi skal gætte, vil vi sige, at den vil have omkring 2.000 hk, sandsynligvis mere. Men præcis hvor meget er svært at forudsige, bortset fra at Porsche siger, at forholdet mellem effekt og vægt skal være omkring 1 hk pr. kilo bil.
Det er nødvendigt, hvis Porsche skal nå sit mål med konceptbilen. Nemlig at slå rekorden rundt om Nordschleife, som i øjeblikket holdes af en Mercedes-AMG One, der klarede den 20,6 kilometer lange bane i skoven på 6 minutter og 30,7 sekunder.
Alle som har prøvet ved, at hestekræfter alene ikke sætter rekorder. Vejgrebet skal være optimalt i alle situationer, og Porsche siger, at Mission X får mere downforce – vejtryk eller nedadrettet kraft i fart – end en 911 GT3 RS. Som producerer 860 kg nedadrettet kraft.
Mission X er ganske kompakt med en total længde på 4,5 meter, det er omtrent det samme som Carrera GT og en halv meter kortere end en Taycan.
Konceptbilen på billederne er lakeret i en farve, Porsche passende nok kalder Rocket Metallic, og dæk på 20 tommer foran og 21 tommer bag flankerer saksedørene, som åbner akkurat som på en Porsche 917. Bare så der ikke er tvivl om hastighedsambitionerne.
Interiøret er også brunt, her har førersædet en kontrastfarve med hvidt skulderparti, og foran sig har føreren et racerrat i Le Mans-stil, mens passageren kan følge med i g-kræfter og omgangstider på en separat skærm.
Porsche Mission X er et teknologisk fyrtårn for fremtidige sportsvogne. Den tager stafetten op fra ikoniske sportsvogne fra fortiden, som 959, Carrera GT og 918 Spyder før den,” siger Oliver Blume, bestyrelsesformand hos Porsche AG.
“At turde drømme og drømmebiler er to sider af samme sag for os: Porsche er kun blevet Porsche ved konstant at forandre sig,” afslutter han.
Så vi kan godt drømme om, at Mission X bliver sat i produktion.