Tre år efter den overraskende debut for Porsche Taycan er det tid til en opdatering. Normalt handler sådanne midtvejskriser om kosmetiske ændringer, hvor man måske lægger mere udstyr oven i prisen for at gøre modellen mere attraktiv, men Porsche har taget opdateringerne meget længere end det.
De har simpelthen opdateret Taycan, hvor det betyder mest: Rækkevidden er øget med op til 35 procent, og på den måde har Porsche adresseret den kritik, som den udgående Taycan-generation har været udsat for.
– De nye modeller tager simpelthen Taycan til nye højder. Ydeevne, kraft og rækkevidde er blevet kraftigt forbedret, samtidig med at modellerne giver mere køreglæde og komfort i hverdagen, lyder det fra Porsche.
Hurtigere opladning og øget rækkevidde
Og vi må give Porsche ret. Se bare på de vigtigste punkter her:
- Rækkevidden forbedres med op til 35 procent til 678 kilometer (WLTP) for versionen med baghjulstræk.
- Det nye Performance Battery Plus øger kapaciteten fra 93 til 105 kWh
- Opladningseffekten er øget med 50 kW til 320 kW, hvilket giver 10 til 80 procent på 18 minutter
- Regenereringen er forbedret med 30 procent til 400 kW ved høj hastighed.
- 0-100 km/t er reduceret med 0,6 sekunder, og Taycan Turbo S når 100 km/t på 2,4 sekunder (!).
- Indstigningsmodellen Taycan bruger 4,8 sekunder på den samme øvelse.
- Opgraderet udstyrsliste for alle varianter
- Subtile designændringer, der giver Taycan et skarpere design
Porsche har modificeret drivlinjen med en ny elmotor i bag med op til 80 kW mere effekt og en modificeret inverter med optimeret software. Større batterier, bedre temperaturkontrol, en ny varmepumpe, kraftigere regenerering og bedre styring af effektfordelingen mellem elmotorerne på de firehjulstrukne versioner bidrager til den øgede ydelse og rækkevidde.
Højere effekt
Taycan har været en succes for Porsche. Der er solgt 150.000 biler siden debuten, mange flere end Porsche sælger af 911, og tæt på Porsches bestseller, Macan. Som snart vil være tilgængelig i en helt elektrisk version.
Ud over designændringerne – bredere HD-matrix-forlygter, heldækkende baglygtebånd og den slags – er det de tekniske ændringer, der er mest interessante. Som for eksempel overhalingsknappen, push-to-pass, der er en del af den nye Sport Chrono-pakke.
Den giver et ekstra kraftboost i 10 sekunder. Taycan Turbo S får 140 kW ekstra, når Launch Control er aktiveret, hvilket øger effekten til 700 kW/952 hk.
Forbedret køredynamik
Alle versioner af Taycan har adaptiv luftaffjedring som standard, og man kan den bestille udgaverne med firehjulstræk med Porsches nye Active Ride-hjulophæng. Porsche mener, at det giver en endnu bedre kombination af kørekomfort og køredynamik. Active Ride siges at være bedre til at kompensere for krængning og hældning i sving og ved acceleration.
In-Car Video
Indvendigt er instrumenterne blevet redesignet med et nyt interface og flere funktioner. Køreindstillingshjulet på rattet er standard, og det er her, du finder boost-knappen, hvis du vælger Sport Chrono-pakken og Performance Battery Plus. Vippearmen til venstre for rattet er blevet ændret, og Apple CarPlay er mere integreret i de nye udgaver. Du kan nu også se video med In-Car Video på midterskærmen og på passagerskærmen.
Standardudstyret er mere omfattende end tidligere og omfatter indstillelig indvendig belysning, parkeringsassistent med bakkamera, elektrisk sammenklappelige sidespejle, sædevarme foran, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), varmepumpe med nyt kølesystem, trådløs mobilopladning, to opladningsporte, og nu er både Drive Mode og Power Steering Plus en del af standardudstyret.
De nye Taycan-modeller kan allerede nu konfigureres på Porsches hjemmeside, og de første biler vil være på vejene i maj/juni 2024.
Priser:
Taycan | 929.900 |
Taycan 4S | 1.184.900 |
Taycan Turbo | 1.869.900 |
Taycan Turbo S | 2.299.900 |