Den hurtigste Porsche er en badass, du faktisk kan købe. Hvis du gør det, bliver du ejer af en Taycan, som har slået Tesla i banekørsel. To gange. Første gang var for ikke så længe siden. Her blev det til en omgangstid på 7:07.55 på nordsløjfen – det er 26 sekunder hurtigere, end Porsche formåede med sin Taycan Turbo S med performance-pakke, og dermed blev der sat en ny banerekord for elbiler på Nürburgring.
Anden rekord blev sat den 23. februar, for blot et par uger siden.
Det var med Porsche-testkøreren Lars Kern bag rattet i en skrabet Taycan Turbo GT med Weissach-pakke, som kørte en omgang på 1:27,87 på Laguna Seca-banen ikke langt fra Monterey i Californien.
Tesla havde været der før og sat den tidligere rekord for elbiler med en tid på 1:30.30.
Kan bestilles nu
Det fine ved Taycan Turbo GT er, at den faktisk kan bestilles, også med den Weissach-pakke, som Lars Kerns rekordbil var udstyret med.
Bilen kan leveres i år, og nogle heldige kunder kan få deres bil så tidligt som i foråret 2024, så det er bare at gå ind i konfiguratoren og give den gas.
Taycan Turbo GT – med eller uden Weissach-pakken – er endnu hurtigere end Taycan Turbo S. Med 1.108 hk i Attack-mode og med Launch Control aktiveret tager det 2,3 sekunder fra 0-100 km/t! 0-200 km/t klares på 6,6 sekunder.
Attack Mode aktiveres med et greb til højre bag rattet, og ifølge Lars Kern kan man nemt slå Attack Mode til og fra med handsker på. Et greb til venstre styrer regenereringen.
Ekstrem ydelse
En Taycan Turbo GT sparer dig for op til 75 kilo vægt sammenlignet med en Taycan Turbo S. Omfattende brug af kulfiber, lettere materialer, udeladelse af soft close-bagklappen samt sportssæder i et materiale kaldet CFRP reducerer vægten.
Med Weissach-pakken sparer man endnu mere vægt og reducerer tiden fra nul til 100 km/t til 2,2 sekunder, fra nul til 200 km/t til 6,4 sekunder, og tophastigheden øges til maks. 305 km/t.
Bilen kan bestilles med to eller fire sæder og leveres med Porsche Active Ride Suspension, som sænker bilen og reducerer krængning til et absolut minimum.
Weissach-pakken
De fleste vil helt sikkert blive begejstrede for Taycan Turbo GT’s præstationer, farttrykket fra de 1.108 hk er endnu vildere end i en Taycan Turbo S, og endda endnu vildere, hvis man tilvælger Weissach-pakken. Som faktisk gør bilen en smule billigere. Dette skyldes, at vægtreduktionen i Weissach-pakken er en fordel ved beregning af vægtafgiften.
Prisen i Danmark – med eller uden Weissach-pakken – er 2.749.900 kroner.
Turbo GT med Weissach-pakken sætter en ny standard på næsten alle parametre. Rå acceleration og bremsning kombineret med Attack Mode og en drivlinje, der er designet til maksimalt vejgreb og ydeevne. Turbo GT med Weissach-pakken er en rigtig badass, som ikke kan beskrives – den skal opleves,” siger Michael Hiller, administrerende direktør for Porsche Norge.
Den elektriske motor, der driver forhjulene, er den samme som i en Turbo S, men omprogrammeret til bedre ydelse, mens den bageste motor er en ny og lettere konstruktion. Med en ny puls-inverter, der leverer op til 900 ampere. Til sammenligning er inverteren i en Turbo S på 600 ampere. De to motorer leverer tilsammen et drejningsmoment på op til 1.340 Nm!
Porsche har også ændret gearingen på bagakslen, og Porsches keramiske kompositbremser er synlige bag lettere 21-tommer fælge med specialtilpassede sommerdæk.
Rækkevidde
Det føles lidt mærkeligt at skrive om rækkevidde på en så rå køremaskine, hvor alt handler om maksimal ydelse og et tilsvarende højt forbrug. Men Porsche opgiver faktisk rækkevidden for en Taycan Turbo GT til 555 kilometer, ifølge WLTP-målinger.
Bilen vil kunne fås i seks farver, herunder Pale Blue Metallic og Purple Sky Metallic, som vil være eksklusive farver for Taycan Turbo GT det første år.