Alle, der kører SUV, hvad enten det rent faktisk er en BMW eller noget andet, må have os undskyldt. En ægte BMW ligger altså lavere på asfalten og ligner f.eks. en BMW i4. Som nu er klar til bestilling og endda aggressivt prissat.
Det er næsten garanteret, at den vil være langt mere sporty at køre end den højrejste iX3 og den endnu større iX. Den elektriske i4 kan bedst sammenlignes med 4-serien – eller en Tesla Model 3 med en langt mere praktisk bagklap.
“Med BMW i4 elektrificeres selve kernen i BMW. Biler i mellemklassesegmentet, der giver stor køreglæde, har i årtier været det fundament, virksomheden er bygget på. BMW i4 er på mange måder en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Vi ved, at vi vil glæde mange, når vi i dag åbner for bestilling af BMW i4,” siger Marius Tegneby, der er kommunikationsdirektør for BMW Group Norge.
Bæredygtig eldrift
BMW i4 deler egentlig kun karosseriformen med en 4-serie. Den er – som vi tidligere har fortalt – udviklet som ren elbil med større energitæthed i de modulære batteripakker på 80,7 kWh netto, som giver op til 590 km rækkevidde. Hvis man altså vælger den baghjulstrukne i4 eDrive 40 – 510 km, hvis man vælger den firehjulstrukne i4 M50 xDrive.
BMW bruger ord som ‘køreglæde’ og ‘bæredygtighed’ i pressemeddelelsen. Batterierne har et mindre indhold af sjældne metaller såsom kobolt samt et varme- og kølesystem, der skal give dem optimal temperatur under opladning.
Størrelse og plads
Længden er opgivet til 4,78 meter, bredden til 1,85 meter, og højden er 1,44 meter. Det er et par centimeter mere end på en 3-serie, og det er kun længden, der er lidt større end på en Model 3 – beskedne 8 cm.
Bagagerumsvolumen er 470 liter – eller 1290 liter, hvis man klapper bagsæderne ned. Den kan også fås med anhængertræk, der kan trække 1.600 kg, og kan tage 75 kg taglast.
Opladning og ydelse
i4 kommer med luftaffjedring bagi og elektromotorer placeret på drivakslerne. For eDrive 40 er effekten 340 hk, mens M50 har en samlet effekt på 544 hk. Begge har op til 200 kW ladekapacitet, og det opgivne energiforbrug er 16-20 kWh/100 km for eDrive 40 og 19-24 kWh/100 km for M50.
BMW opgiver en ladetid på under 8,5 timer fra 0 til 100 procent batterikapacitet, hvis man oplader fra en trefaset 11 kW vægboks – sådan en, man typisk har derhjemme, når man har elbil.
De er begge hurtige. Den baghjulstrukne tager dig fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder, mens M50 bruger 3,9 sekunder på den bedrift, og tophastigheden er opgivet til hhv. 190 og 225 km/t.
5G og OTA-opdatering
BMW i4 vil være konstant opkoblet og har indbygget understøttelse af 5G, og det er muligt at opdatere den over nettet – OTA. Alting styres fra en 12,3 tommers og en 14,9 tommers skærm – i såkaldt curved design – med en ny generation af BMW’s intuitive iDrive-system.
Regn med, at man kan konfigurere lydprofiler, farvet belysning og forskellige skærmvisninger. Den bedst udstyrede version af i4, Supercharged Edition, kommer som standard med Harman Kardon-anlæg.
Priser og udstyrspakker
Indvendig minder sæderne og interiørdesignet meget om 3- og 4-serien, og bagsædet har tre pladser med sikkerhedsseler, men er formet, så det passer bedst til to passagerer.
BMW i4 kan bestilles nu, ikke bare reserveres, og levering starter i første kvartal af 2022. Produktionen af elmotorer og batteripakker har allerede været i gang et stykke tid, og bilerne bliver samlet på BMW’s fabrik i München fra efteråret. Ikke længe efter vil forhandlerne kunne få fremvisnings- og demobiler til dem, der vil opleve køreglæden i en BMW i4, før de bestiller.
Startpriser:
- i4 eDrive40 469.900 kr.
- i4 M50 xDrive 563.200 kr.
Charged Edition kommer med elektrisk udklappeligt anhængertræk, ratvarme, Parking Assistant Plus og Ambient Light.
Fully Charged Edition tilføjer Innovation-pakken med Driving Assistant, Automatic Cruise Control, BMW Live Cockpit Professional med head-up display samt BMW Laserlights. M Sport-udgaven af eDrive 40 har desuden Comfort Access og solbeskyttende ruder, og kan fås med metallic-lak.
Supercharged Edition inkluderer også Driving Assistant Professional, Harman Kardon surround-anlæg, elektrisk sædejustering, elektrisk soltag, læderinteriør med læderbetrukket instrumentbræt og sædevarme i bagsæderne.
Danske priser på udstyrspakkerne foreligger desværre ikke endnu.