Den debuterede i 1970 og fortsatte siden med at være den mest luksuriøse SUV, du kunne købe på denne side af en Rolls Royce Cullinan. Nutidens version fås som hybrid, også med V8’er, men nu bliver den endelig elektrisk.
Range Rover Electric får premiere i 2024 og bliver lige så luksuriøs som den nuværende version, bare mere støjsvag.
Med krav om 850 mm vanddybde og avanceret firehjulstræk er den klar til at blive en ægte offroader. Sandsynligvis bliver den endnu bedre end den nuværende model, fordi du kan styre de elektriske motorer og strømfordelingen til hvert enkelt hjul med smart software.
Prototyper har allerede kørt flere tusinde kilometer i temperaturer fra 50 plusgrader til 40 minusgrader i Nordsverige, og bilen vil blive bygget på en 800-volts batteriarkitektur og Jaguar Land Rovers MLA-platform (Modular Longitudinal Architecture). Sandsynligvis med et batteri på omkring 100 kWh. Range Rover fortæller, at den ikke vil blive blytung, men sammenlignelig med en version med V8-motor.
Jaguar Land Rover lover at komme med regelmæssige opdateringer og nyheder om den elektriske version, men indtil videre er der ikke meget teknisk information at dele. De siger dog, at der ikke vil blive gået på kompromis med ydeevne og luksus, så der er ingen grund til at tro, at det ikke bliver en ægte Range Rover.
Den elektriske version vil kunne bestilles senere i år, og andre modeller som RR Sport og Evoque forventes også at blive elektrificeret, men på et senere tidspunkt.