Nu er den her endelig. Den bil, vi har hørt og skrevet så meget om. Renault 5 E-Tech blev afsløret og officielt lanceret på biludstillingen i Genève i dag, og den ser lige så cool ud, som vi håbede, den ville.
Designet minder meget om originalen fra 1972, men selv om den moderne version er større, er den elektriske 5’er stadig en lille bil. Med en længde på 392 centimeter sniger den sig lige under fire meter, den usynlige grænse for små biler eller b-segmentet, som den hører til.
Den bliver ikke så trang som originalen. Det sørger en akselafstand på 254 cm for. Et helt fladt gulv skal give mere plads indvendigt i det, der på billederne ligner en lille bil med tre døre, men som faktisk er en femdørs femsæders.
Med 326 liter bagageplads.
Renault har fromt holdt fast i den opskrift, de brugte på originalen. En lille bil med lavt brændstofforbrug og lav pris, som uden tvivl er Renaults mest ikoniske bil nogensinde. En bil på linje med både Mini og Fiat 500, som også har moderne fuldelektriske versioner af deres mest berømte småbiler.
Nogle produkter er magiske. Det kræver ikke en lang diskussion at indse det. Når en virksomhed genoptager produktionen af en så ikonisk model, gør den det med respekt og kærlighed. Det er godt for fremtiden, for så anerkender kunderne den omhu, vi har lagt i bilen,” siger Luca de Meo, CEO for Renault Groupe.
Motorer og rækkevidde
Bilen, som har en anslået startpris på lige under 25.000 euro, kommer på vejene i fjerde kvartal i år og vil være tilgængelig med to batteripakker og tre elektriske synkronmotorer. Indstigningsmodellen har en batterikapacitet på 40 kWh, hvilket er tilstrækkeligt til 300 kilometer i henhold til WLTP-standarden. Den fås med en lille elmotor på 70 kW/95 hk med et drejningsmoment på 215 Nm.
Et trin op finder vi en 95 kW/120 hk elmotor med 225 Nm, mens den hurtigste version får en 110 kW/150 hk elmotor med 245 Nm drejningsmoment.
Det største batteri har 52 kWh, hvilket skulle være nok til en rækkevidde på op til 400 kilometer. Mere end nok for en lille bil og fuldt på højde med det, der bliver en af dens største konkurrenter, Mini Cooper SE.
Hurtig opladning er ikke helt så hurtig, med 80 kW opladning for 90 kW/120 hk motoren, og 100 kW for 110 kW/150 hk motoren.
Bilen vil til sidst blive leveret med V2L (Vehicle-to-load) og V2G (Vehicle-to-grid), som gør det muligt at drive elværktøj eller en elektrisk grill fra bilens ladestik. Eller sende strøm fra batteriet til elnettet.
Ydeevne
Ingen af disse er lommeraketter. Ikke engang med den største motor på 150 hk. 0-100 km/t tager otte sekunder, syv sekunder fra 80-120 km/t er respektabelt, men ikke specielt hurtigt. Der er rigeligt med ydelse til en hurtig tur til den nærmeste bager/købmand, som vi antager vil være en af de primære opgaver for en femmer.
Renault har endnu ikke sagt noget om en elektrisk efterfølger til Renault 5 Turbo – for ikke at tale om den vilde Renault 5 Turbo 2, men de har mere end antydet, at Alpine skal tage sig af en hurtigere version af 5 E-Tech. Indtil videre har de valgt at kalde den Alpine A290, hvilket antyder, at den kan få op til 290 hk.
Det bliver i så fald noget af en lommeraket.
Klare farver
Renault 5 E-Tech fås i nogle af den femsædede bils tidligere farver fra 1970’erne, nemlig den klare Pop Yellow og Pop Green, som vist på billederne her. Du kan også vælge mere diskrete farver som Pearl White, Starry Black eller Midnight Blue.
Indvendigt vil de, der kan huske originalen, genkende mange af designtrækkene. Det hyldelignende instrumentbræt og sæderne er inspireret af sæderne i Renault 5 Turbo.
Google Automotive kommer til at køre på en 10-tommers touchscreen, og lydbilledet til bilen er skabt af Ircam og Jean-Michel Jarre. De har udviklet VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), som er en advarselslyd for fodgængere, der lyder, når bilen passerer 30 km/t.
meget godt