Selv kalder de det en Renaulution, selv om Megane E-Tech ikke er den første elektriske Renault. Men det er den første på CMF-EV-platformen, som den deler med bl.a. Nissan Ariya.
Det betyder også, at den kommende Megane E-Tech ikke bliver nogen lillebil, selv om den stiller op i det såkaldte C-segment, også bare kaldet Golf-klassen, omend alle ved, at den faktisk hedder ID.3-klassen nu. Det lyder ikke lige så godt, men det er Volkswagen og ikke os, der bestemmer, hvad deres biler skal hedde.
Dermed er det tydeligt, at Megane E-Tech har rettet sigtekornet mod ID.3, og som ammunition har den bl.a. forhjulstræk med et 60 kWh batteri, der kan give op til 470 km rækkevidde, og 220 hk, der flytter den fra 0 til 100 km/t på 7,8 sekunder. Samt 440 liter bagagerum.
Google indvendig
Renault har strukket akselafstanden til 2,7 m i forhold til den tidligere generation af Megane og lover mærkbart bedre plads indeni. Hvor man er omgivet af genbrugsmaterialer.
Her finder man også Google integreret. OpenR Link-systemet er nyt og baseret på Android Automotive OS.
Fra en stor 12,3 tommers lodret skærm i midterkonsollen får man Google Maps, Play og Assistant med stemmestyring, så man kan bede om vejvisning (f.eks. til nærmeste ladestation) og styre musikken.
Bag forsæderne finder man et fladt gulv og nedfældelige sæder samt USB-C-porte og et 12 volt stik.
Megane E-Tech kan leveres med et anlæg på i alt 410 watt med ni kanaler fordelt på to diskanter på hver side af instrumentbrættet, to basenheder i siderne og to i dørpanelerne, mens to diskanter og to basenheder flankerer bagsædepassagererne. Derudover er der en subwoofer i bagagerummet.
Renault planlægger tre udstyrsversioner – Equilibre, Techno og Iconic – men endnu vigtigere, så lancerer de bilen i foråret 2022 med to motorvarianter: En på 130 hk og en på 220 hk, begge med op til 22 kW opladning og op til 130 kW hurtigopladning.