Det er ikke hver dag, en bilproducent vækker en legende til live. Men det er præcis, hvad Renault gjorde, da bilmærkets direktør Luca de Meo præsenterede den nye R5 Turbo 3D i en ny dokumentarserie på Prime Video.
R5 Turbo 3E er en helelektrisk arvtager til den sagnomspundne rallybil fra 80’erne. Med to kraftfulde elmotorer, der tilsammen sender 500 hestekræfter til baghjulene, byder den nytilkomne på en helt anden slags køreoplevelse end den kommende standardudgave af den elektriske Renault 5. Der er lagt op til en kompromisløs maskine, bygget til køreglæde.
Kulfiber
Kulfiberstrukturen holder vægten nede og øger stivheden. De brede skærme og massive luftindtag gør det klart, at dette ikke er nogen almindelig lille bil – det er en elektrisk hot hatch på steroider.
Hurtig og sjov
0-100 km/t klares på kun 3,5 sekunder. Men det handler ikke kun om rå kraft. Bilen har specialprogrammer til legesyge bilejere, der gerne vil muntre sig på en lukket bane: En såkaldt donut mode, der gør det lettere at dreje bilen om sin egen akse (som en donut), og en drift mode til kontrolleret udskridning. Og minsandten om den ikke har fået en hydraulisk håndbremse også!
For at understrege det særlige ved bilen kommer den i et begrænset oplag på 1980 eksemplarer – et nik til lanceringsåret for den originale R5 Turbo. Opladningsstikket er smart gemt i et af de karakteristiske luftindtag bagpå.
De, der tror, at overgangen til elbiler betyder enden på ægte køreglæde, kan godt tro om igen med denne hidsige lille bandit.
Renault R5 Turbo 3E: Tilgængelighed og pris
Renault har endnu ikke røbet noget om prisen, men med dens kulfiberstruktur og begrænsede oplag bliver den næppe nogen billig fornøjelse. Produktionen starter i andet halvår 2026.
Mere info: renault.dk