Den kommende mikrobil fra Renault bliver designet og bygget i Europa, og den bliver Renaults svar på de kinesiske mikrobiler. Renault-chefen Luca de Meo kalder den elektriske Twingo for en “silver bullet” for bæredygtig mobilitet.
Renault Twingo skal være svaret på efterspørgslen efter elektriske småbiler, som ikke mangler rækkevidde. Luca de Meo sagde i en præsentation på Renaults Capital Markets Day, at bilen vil få den mest effektive drivlinje i sin klasse – og koste under 20.000 euro.
Samtidig fortalte de Meo, at Renault er ved at etablere et separat selskab med ansvar for elbiler, som meget rammende har fået navnet Ampére efter den franske fysiker, der lagde navn til måleenheden for elektrisk strøm.
Luca de Meo talte om, at den nye Twingo vil bruge så lidt som 10 kWh / 100 km, dvs. 1 kWh pr. kilometer. Bilen vil koste halvt så meget at producere som en SUV i C-segmentet og have 75 procent lavere CO2-udledning i løbet af sin levetid end gennemsnittet for solgte elbiler i 2023.
Designet er mere tro mod originalen fra Patrick Le Quément, som designede den første model, der blev lanceret i 1992. Forlygterne, der ligner frøøjne, og de tre luftindtag på motorhjelmen er videreført i det nye Twingo-design. I modsætning til originalen bliver den elektriske version en femdørs mikrobil, sandsynligvis med forhjulstræk. Og ikke baghjulstræk med hækmotor, som den nuværende version med stempelmotor har.
Den blev faktisk produceret i en elektrisk version kaldet Twingo Z.E., som havde en rækkevidde på mellem 180 og 250 kilometer.
Den kommende elektriske version bliver en erstatning for Zoe, som mange kender, og en mindre bil end Renault 5, som bliver lanceret i 2024. De Meo fortalte også, at Ampére/Renault planlægger yderligere to elektriske modeller ud over Twingo, nemlig 5’eren og en Renault 4 samt de allerede annoncerede Megane E-Tech og Scenic E-Tech.
Twingo’en kan blive lanceret i slutningen af 2025 eller i begyndelsen af 2026.