Denne 5,5 m lange elbil ser definitivt ud som en Rolls-Royce skal: En massiv gittergrill, som er så høj og opretstående at den ligner en enorm radiator foran en kraftig V8-motor. I stedet huser den velkendte grill et utal af sensorer, og på toppen troner naturligvis Spirit of Ecstasy. I denne anledning i en mere strømlinet form end hidtil. Rolls-Royce fortæller at de har brugt 830 timer i en vindtunnel for at gøre bilen så aerodynamisk – og stille, vil vi tro – som muligt.
Sammenlagt har den næsten tre tons tunge bil en luftmodstandskoefficient på 0,25. Ganske imponerende for en bil med så store flader.
Batteriet skal under normale forhold række til en tur på op til 520 km, ifølge WLTP-målingerne, og med 900 Nm drejningsmoment og 430 kW (577 hk), kan Spectre accelerere fra 0 til 100 km/t på meget respektable 4,5 sekunder. Alt naturligvis i den allerfineste luksus. Det lægger man mærke til med det samme, når man åbner de enorme ‘selvmordsdøre’ og lader sig synke ned i de store lounge-sæder.
Spectre er en firesæder med rammeløse vinduer, og som man kan se på billedet, har kupeen tusindvis af små LED-lys som belyser både dørenes sider og tagbetrækket. Selvfølgelig med præcis den lysstyrke, du ønsker.
Og med en akselafstand på 3,2 meter, behøver du ikke bekymre dig om benpladsen.
Det er meningen, at de 23-tommer store hjul skal svæve ubesværet henover ujævnheder, med Rolls-Royces avancerede Planar-system, som regulerer dæmpningen automatisk med 18 sensorer, der kontrollerer styring, kraftoverførsel og bremsning, og sikrer, at bilen opfører sig som en Rolls-Royce på vejen. Firehjulsstyring skal sikre, at Spectre føles mere adræt end dens størrelse antyder, og omfattende lyddæmpning skal skabe et afslappende miljø i den rummelige kabine.
Spectre kan leveres i fjerde kvartal af 2023. I hjemlandet er prisen anslået til 350.000 pund, hvilket hurtigt kan veksles til 3 millioner kroner før skat.
Som et lille kuriosum kan jeg nævne, at den ene halvdel af ‘Rolls-Royce’, Charles Rolls, allerede i år 1900 forudsagde, at de en dag ville lave en elbil. Inspirationen siges at komme fra et elektrisk køretøj kaldet The Columbia Electric Carriage, som Rolls havde anskaffet. Han forestillede sig, at Rolls-Royce en dag ville lave en lydløs, lugtfri og elektrisk bil.
Det ville kun tage 122 år.