Der er noget befriende ved at se en klassisk stationcar i en tid, hvor SUV’en fuldstændig synes at have overtaget pladsen som den foretrukne familiebil. Når Audi nu løfter sløret for sin første fuldelektriske stationcar, S6 Avant e-tron, er det som at møde en gammel ven – bare i en helt ny og mere aerodynamisk forklædning.
Se afsløringen af Audi S6 Avant e-tron. Video: Geir Gråbein Nordby
Vi har mindst tusind kunder i vores kundekartotek, som er klar til at køre e-tron,” fortæller Audis repræsentant.
Over 700 km rækkevidde – og lynopladning
Der var i det hele taget stor begejstring omkring dagens afsløring. Og det er let at forstå. Med en rækkevidde på op til 751 kilometer og lynhurtig opladning med 800 volt, der ifølge Audi bringer bilens energikapacitet fra 10 til 80 procent på 21 minutter, har Audi skabt en elbil, der stort set ikke har nogen ulemper i forhold til sine fossile forgængere, men derimod overgår dem på flere vigtige områder. Den lave og slanke silhuet resulterer i en imponerende luftmodstandskoefficient på 0,24 for Avant-versionen, mens Sportback-versionen er endnu mere aerodynamisk med 0,21.
Lynhurtig stationcar
S6 Avant e-tron imponerer også på ren ydelse med 503 hk (551 hk med boost-funktion), der giver 0-100 km/t på blot 3,9 sekunder og en tophastighed på 240 km/t. Dette kombineret med en rækkevidde på 635 kilometer (WLTP) og muligheden for at trække 2.100 kg på krogen betyder, at Audis første elektriske stationcar bør opfylde behovene hos alle, der drømmer om en elektrisk stationcar.
Vælger man Sportback-sedanen, får man en endnu længere rækkevidde på op til 651 kilometer takket være dens mere aerodynamiske form.
Priser
S6 Avant e-tron koster fra 1.039.990 kroner, den leveres kun med Ultra-udstyrspakken. Den leveres med særlige S-detaljer som aluminiumslook på spejlhusene og et mere sportsligt design. A6 Avant e-tron, som vil være tilgængelig på et senere tidspunkt, har en startpris på 589.990 kroner.
Både priser og udstyrsniveauer er vejledende. Kontakt din lokale Audi-forhandler for at få nøjagtige oplysninger om priser og specifikationer for det danske marked.
For os, der har fulgt bilindustrien tæt gennem overgangen til elektrificering, er dette et spændende øjeblik. Endelig en premium stationcar, der kan blive et reelt alternativ for dem, der ønsker en praktisk familiebil uden SUV’ens høje siddeposition og mindre effektive aerodynamik.
Sammenlignet med SUV’en Q6 e-tron er den nye stationcar 15 centimeter længere, men også 12 centimeter lavere – hvilket bidrager til dens imponerende aerodynamik. Bagagerummet på 502 liter er identisk i både Sportback- og Avant-udgaverne, selv om du kan stable mere i højden i Avant.
Formel 1-debut
Bag kulisserne forbereder Audi sig på noget helt andet: Sin Formel 1-debut i 2026. Med sværvægtere som den tidligere Ferrari-chef Mattia Binotto og Red Bull-veteranen Jonathan Wheatley om bord er ambitionerne høje. Det bliver spændende at se, hvilke teknologier der kan finde vej fra racerbanen til fremtidens elektriske personbiler. Det er ikke alle, der ved det, men Formel 1-biler har faktisk en hybridmotor, dvs. med delvis batteridrift.
“Det, Audi lærer af at flytte grænserne for effektiv drift og batteriteknologi i Formel 1, vil komme fremtidige elbiler til gode,” siger en entusiastisk F1-kommentator Atle Gulbrandsen, som er hyret ind til lejligheden.
De første biler kan afprøves i Danmark sidst på året. Vi er spændte på at se, hvordan markedet reagerer på denne nye tilgang til premium elektrisk mobilitet. Tiden kan meget vel være moden til en renæssance for den praktiske stationcar – bare denne gang med batterier i stedet for en dieseltank.
Mere info: audi.dk