Beslutningen om at købe en Tesla Model Y som familiebil blev truffet i sommer. Der er flere grunde, men bagageplads og ladenetværk vejede tungt.
Så sent som lørdag den 17. december kunne jeg og familien glade og fornøjede hente vores splinternye Tesla Model Y Performance hos forhandleren. Men allerede da vi kørte bilen ud fra parkeringspladsen, var der nogle ting, der skurrede fælt.
At det ikke var muligt at aktivere fartpiloten var okay, bilen har nemlig brug for nogle kilometers indkøring, før Autopilot-kameraerne er kalibreret.
Værre var det med følgende fejlmelding: “Nødopkaldssystemet er midlertidigt utilgængeligt”. Og en besked om at tjekke internetopkoblingen, hvis problemet fortsatte. Nuvel, eftersom bilen faktisk var i stand til at tage imod både Tidal og internetradio, var der i hvert fald ikke problemer med lige netop det.
Desværre stopper det ikke der. Lydanlægget, som vi tidligere har pralet så hæmningsløst af lød nærmest som en transistorradio. Årsagen: ingen lyd i subwooferen. Efter en dag kom bassen pludselig, og jeg fik nærmest chok dér bag rattet. Pludselig var alt bare skønt. Det var det, lige til jeg parkerede bilen og startede igen, hvorpå subwooferen endnu en gang gjorde som SAS-piloterne og gik i strejke.
Det stopper desværre ikke der. Da jeg testede Performance-udgaven tidligere i sommer, faldt jeg pladask for den. Så forelsket blev jeg, at jeg havde held med at overbevise hele redaktionen om at give den udmærkelsen Årets bedste bil i Premium-klassen. Velfortjent, baseret på min uge med bæstet. Den havde alt, hvad man forventer, plus det ekstra som følger med en Performance-bil fra Tesla.
Bilen, jeg har modtaget, er desværre ikke helt sådan. Det vil sige, den har absolut Performance-delen. Det den mangler, er ‘alt, hvad man forventer’. I hvert fald noget af det. Nærmere bestemt parkeringssensorer.
Forstår du, Tesla besluttede tidligere i år at fjerne radaren fra autopilotsystemet i sine biler til fordel for en rent kamerabaseret løsning. En de kalder Tesla Vision. Det skulle vist give bedre autonome egenskaber. Og det er muligt. Men jeg havde ikke fået opfattelsen af, at det også indebar, at parkeringssensorerne ville forsvinde.
På 2023-modellerne er der ganske vist bak- og sidekameraer, men intet frontkamera til parkering. Og uden ultralydssensorer, der bipper for at advare om genstande på vejen bliver parkering mere besværlig – især når man nærmer sig forhindringer foran bilen. Og uanset hvor meget nogen måtte mene, at en dygtig chauffør bør kunne klare sig uden, så virker det meget mærkeligt, at et 360-system til parkering ikke skulle være på plads i en 2023-model. Det findes i næsten alle andre nye biler, undtagen – åbenbart – i Tesla. Alene den detalje gør det svært for mig at overbevise husets frue om, at dette er en bil, vi skal beholde.
Musk har travlt – med Twitter
Vi har alle bemærket, at Elon Musk på det seneste har haft hænderne fulde med Twitter. I mellemtiden er Tesla-aktien styrtdykket til et niveau, der ikke er set siden november 2020. Musk er gået fra at redde Tesla fra konkurs i 2018 ved praktisk talt at flytte ind på fabrikken for at løse problemerne med masseproduktionen omkring Model 3, til nu at forsøge at gøre det det samme på Twitters hovedkvarter.
Forskellen mellem Twitter og Tesla? Mens Tesla-investorerne elsker Musk (så længe han ikke mister fokus), vil Twitter-brugerne ikke have ham der.
Det fandt Musk ud af på den hårde måde, da han for få dage siden spurgte Twitter, om han burde gå af som chef. Så mange som 57,5 procent mente, at han burde.
Should I step down as head of Twitter? I will abide by the results of this poll.
— Elon Musk (@elonmusk) December 18, 2022
I tråd med sit løfte om at adlyde flertallet, annoncerede han sin afgang.
I will resign as CEO as soon as I find someone foolish enough to take the job! After that, I will just run the software & servers teams.
— Elon Musk (@elonmusk) December 21, 2022
Det vil sige, det hele er ret kryptisk og kan tolkes som noget svævende.
For efter først at have sagt, han vil gå af, har han udtrykt enighed med en del konspirationsteoretikere. Som når Kim Dotcom hævder, at ‘deep state bots’ har påvirket undersøgelsen. Bots som selvfølgelig var utænkelige, da Musk gennemførte en lignende undersøgelse om, hvorvidt Donald Trump skulle have sin Twitter-konto tilbage. “Folket har talt”, lød det dengang.
The people have spoken.
Trump will be reinstated.
Vox Populi, Vox Dei. https://t.co/jmkhFuyfkv
— Elon Musk (@elonmusk) November 20, 2022
Da en anden bruger mente, at kun bekræftede konti – såkaldte Twitter Blue-abonnenter – burde kunne deltage i spørgeundersøgelser, som angår firmapolitik, sprang Musk ind og kommenterede: “God pointe. Twitter vil foretage den ændring.”
Good point. Twitter will make that change.
— Elon Musk (@elonmusk) December 19, 2022
Er der nogen konklusion at hente her?
Hvad det vil betyde i praksis, er selvsagt umuligt at vide. Som det meste, der foregår på Twitter for tiden. Under Musk er Twitter blevet ét stort galehus.
Bottom line er, at Tesla lider under Musks manglende lederskab, mens Twitter havde det bedre uden ham. Så hvorfor kan han ikke bare at at komme tilbage til Tesla? Han kan begynde med at fikse min bil.
1 kommentar til “Se at komme tilbage på jobbet, Musk!”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Ha du har sgu ret Elon Skomar bliv ved den plint..
Det eneste godt jeg kan sige er skivebremser støjer altid efter bilen har stået stille i 2 til 3 + flere uger, skiver skal bruges så og sige hver dag. så skal skiver lige renses for det at fjerne den fine rust på skiven overfladen.. rul en tur brems lidt nu og da på 1 km.
husk ved høj fart over de 180km må den kun klodset 1 x max 2
fro 37¤ gang kan du resiker den ikke fremser 100 & fro skiver er kølet ned det er jo ikke em F1 vogn..
2 Det beset ved de EL Race cars er at hele lion batterie systemet ligger med tæt på asfaldten mellem for & bagakslen specielt i sving der opstår centrifugal kraften både i h som v sving den vil forsætte ligeud i hele svingnings tiden. så her kommer altså tyngde punket mellem de 4 hjul til gavn ved trykket til asfaldten.
Ellers tak for artiklen. HA jeg er os kun til analog hi- fi sager kun med ganske lidt BAS at Lp playing . On my old days listning on Bruce Springsten and som god speciel Rock.