Morgan Plus, spørger du? Ja, hør bare.
Ingen bilproducent er som engelske Morgan Motor Company. Virksomheden blev grundlagt i 1910 og har bevaret meget af æstetikken fra datidens biler. Inklusive et asketræsskelet, beklædt med aluminium.
Morgan fremstiller ægte luksus-sportsvogne, og har kun kapacitet til at håndbygge omkring 850 biler om året. Det er med andre ord ikke nogen enkel sag at slå kløerne i et eksemplar.
Nu bliver køreturen forhåbentlig endnu bedre, da Morgan har indgået et samarbejde med Sennheiser, som står for lydanlægget i de seneste udgaver af Plus Four og Plus Six.
Vi loves, at lydoplevelsen kommer til at overgå alt, hvad der hidtil har været af lydanlæg i en Morgan-model, med et unikt lydbillede “der bringer lydkvaliteten til det højeste niveau”.
Mens Morgan har 112 år på bagen som bilproducent, er Sennheiser med 75 års erfaring på lydfronten heller ingen årsunge.
“Resultatet kombinerer et klart fokus på design med teknologisk ekspertise i et system med Sennheisers karakteristiske lyd, der passer til sportsvognsproducentens unikke blanding af håndværk, eventyr og analog køreoplevelse,” fremgår det af pressemeddelelsen.
Ambeo-teknologi giver omsluttende lyd
Sennheiser hævder at skabe en magisk illusion af et lydbillede foran passagererne, og det med påfaldende smuk lydkvalitet. En algoritme kaldet Ambeo Contrabass skulle give en slående basrespons, med både definition, slagkraft og dybde – samtidig med, at systemet er så kompakt og effektivt som muligt, blandt andet for at tilføre mindst mulig vægt.
Vi har god erfaring med Ambeo-teknologien fra før, blandt andet fra den ekstreme Ambeo-soundbar – som giver den bedste surround-lyd, vi nogensinde har hørt fra en soundbar. Men også fra den nye, mere overkommelige Ambeo Plus, som vi havde fornøjelsen af at høre under lanceringen i Berlin i september. Vi kan forestille os, at denne teknologi vil gøre underværker i en bilkabine.
Otte højttalerenheder
Systemet omfatter otte lydgivere: fire konventionelle højttalere i dør- og bagpaneler, og fire usynlige højttalere, hvoraf tre er placeret bag instrumentbrættet og en i det nederste panel i kabinen til basgengivelse.
Uden at det er specificeret, kan vi forestille os, at de fire usynlige højttalere er såkaldte exciters. Med andre ord højttalerenheder uden membran, som i stedet bruger selve instrumentbrættets overflade som højttalermembraner. Det er samme princip, som Sony bruger på sine OLED-TV’er, hvor hele skærmen fungerer som højttaler (undertegnede har selv tilsvarende excitere på væggen bag sofaen til at gengive surround-kanalerne i TV-stuen).
Sådanne excitere kræver en god DSP for at fungere, da frekvensområdet ellers ville være katastrofalt dårligt. I tilfælde Morgan/Sennheiser styres alle højttalerenheder af en dedikeret DSP med lydbehandling signeret af Sennheiser.
Integrationen er blevet udført i overensstemmelse med Morgans filosofi om at introducere moderne teknologi på rette måde i sine køretøjer. Dermed opnås en meget diskret kabine, og brugen af usynlige højttalere sikrer også, at ekstra vægt holdes på et minimum. Selvsagt et must for en sportsvogn.
Diskret Sennheiser-mærke
Sennheiser-mærket kan ses, men ganske diskret som logo på dørenes højttalergitre. Udformningen af selve gitteret er inspireret af de ikoniske Morgan-lameller, som er præget i motorhjelmen på Plus-modellen. Hvert højttalergitter har en poleret, satineret udførelse, så de er fuldstændig afstemt med andre synlige udsmykninger i bilens kabine.
Priser
Selv om Morgan producerer få biler, er priserne overraskende overkommelige. Vi har ikke fået danske priser endnu, men i Storbritannien starter Plus Four med 258 hk og 0-100 km/t på 4,8 sekunder ved £71,829.80. Den kraftigere Plus Six med 340 hk og 0-100 på 4,2 sekunder koster fra £90,389.90. Dette er inkluderet engelske afgifter.
Vi vil naturligvis gerne have en prøvelytning av Sennheiser-anlæggene, så snart lejligheden byder sig.
Læs hele pressemeldingen fra Sennheiser her.
Find danske Morgan-forhandlere her.